Act Svenska kyrkan

Här på södra halvklotet är det vår och sommaren närmar sig!

När jag kom med bussen från staden Curitiba och steg av bussen, möttes jag av Felipe, en glad, medelålders man och hans fru Cleide. De visade mig till bilen och vi reste i fem timmar för att komma till Videria. Det var skönt att komma fram till huset och trädgården som är enorm! Jag fick träffa sonen som heter Junior. Han är 20 år och pluggar juridik på dagarna och jobbar om kvällarna.

I fredags skulle vi till en begravning. Tyvärr blev jag magsjuk, fick hög feber och ont i hela kroppen. Jag blev väldigt matt och har legat och vilat i några dagar, men har piggnat till lite nu. Vi besökte sjukhuset och det kändes inte så olikt ett svenskt sjukhus.

Jag tycker att den här staden, Videira, känns säkrare och lugnare än storstaden Rio de Janeiro, och det är så vackert här! Här på södra halvklotet är det vår och sommaren närmar sig. Klimatet är lite svalare här, vilket passar bra eftersom brasilianska somrar ska vara oerhört varma, vad jag har hört.

Kyrkan och församlingsborna verkar vara trevliga, men jag har träffat dem så lite än eftersom jag har varit sjuk. När krafterna återvänder ska jag ta reda på mer om hur livet är här!

Hälsningar Helge