Act Svenska kyrkan

Nedräkningen fortsätter och nu är det bara tre veckor kvar!

I helgen var vi på utflykt till ännu en församling, denna gång i Guatuso! Ett väldigt varmt ställe, ganska långt ifrån San José. Julio, en av prästerna här, åker dit en gång i månaden för att ha barnkörsövning, flöjtlektion och andakt. Och nu fick jag och Cami följa med! När vi gick ut ur bilen möttes vi av en fantastisk hetta som man nästan smälte under. Vi skyndade oss in under tak och välkomnades av flera kvinnor i olika åldrar.

Medan Julio hade barnkörsövning och flöjtlektion började kvinnorna plocka fram det ena hantverket efter det andra. De hade brodyrmaterial, garn och mängder av pärlor. Under ledning av en Doña Xinia, började de med handarbetet. Det fanns också en butik som sålde en del av handarbetet, men också andra hantverk och konstverk som gjorts vid andra tillfällen. Det fanns väggdekorationer gjorda av kokosnötter, plånböcker, maracas och mängder av olika färgglada masker som hängde på väggarna!

Vi stannade bara i Guatuso några timmar, men enligt mig var det var några av de viktigaste timmarna här i Costa Rica. Vi fick äran att träffa en underbar mormor som efter fem minuter och lika många kramar frågade om hon inte kunde få adoptera oss. Jag har fått dela liv här med många i Costa Rica, men det har inte varit ofta som jag fått möjligheten att dela tro. Men med mormor här fick jag äntligen chansen! Hon sa också en mening som jag kommer bära med mig resten av livet! -Jag vet inte varför, men jag vill bara krama om denna tjejen! Det är nog bara Gud som vet!

Annars så är saker sig ganska likt här! Om ni har läst mina tidigare inlägg så vet ni att det är strejk här och att jag hoppades på att min värdsyster skulle börjat skolan 1 november. Jag kan nu berätta att de gjorde hon inte och hon kommer inte att börja förrän efter nyår. Det har också blivit jul i hela landet, det började förresten redan i september, men nu är det officiellt! Varenda affär har stora uppblåsta tomtar och julgranskulor. Julmusik spelas och julfilmerna har börjat dyka upp här och var! I mitt hus blinkar det av olika färger i varje rum och tomtar, klockor eller glitter hänger på alla väggar! Gardinerna är bytta och i badrummet hänger nu juldraperi framför duschen!

Det var allt från mig för denna gången. Många kramar och ¡¡PURA VIDA!!

//Susanna