Act Svenska kyrkan

Glada tjejer i Karagwe!

Det började med att några av våra bagage fastnade på vägen. Men vi har löst det genom att vi delat systerligt och köpt det som går att köpa i de lokala butikerna.

Första kvällen fick vi vara med på en körövning där de dansade och sjöng, men på grund av språkskillnader blev det mest dans för våran del. Det var otroligt mycket energi och känsla och vi kände oss verkligen välkomna! Takten och rytmen är däremot något vi får öva lite på, det blev lite hjärngympa.

Vår första gudstjänst var längre och mer händelserik än vad vi är vana vid. Varje söndag besöker biskopen Karagwes olika kyrkor och är med i gudstjänsten, tilläggas kan att det finns ca 240 olika kyrkor, han har inte hunnit besöka alla än och han har varit biskop i sjutton år.  Den här söndagen var han i samma kyrka som vi firade gudstjänst i!

Kollekten här i Tanzania är lite annorlunda än hemma i Sverige. Man kan ge i princip vad som helst, både pengar, mat och saker. Vanligast är föremål och dessa auktioneras ut efter gudstjänsten. Bananerna ni ser på bilden är en av de gåvor som auktionerades ut och biskopen köpte dem åt oss som en välkomstgåva. Efter auktionen brukar alla gå runt och hälsa på varandra, lite mingel är kul!

Vi är alla väldigt glada över att vara här och ser framemot att dela med oss av det som händer! Tutaonana!

//Teresia, Elsa, Tilda och Johanna