Act Svenska kyrkan

Småföretagande i Tanzania!

Jag upplever att fler är företagsamma gällande sidoinkomster, exempelvis studenter som utöver sina studier syr upp bröllopsklänningar eller kontorsnissar som vid sidan av sitt ” 9-5 ” äger en liten kiosk.

Är vi i Sverige för bekväma? Eller är det svårare att bedriva en verksamhet i Sverige? Vad kan ha orsakat denna skillnad? Något att ta i hänsyn är att stora butikskedjor och E-handel ännu inte är lika etablerat i Tanzania.

I Sverige anser jag att det inte är på tapeten att driva egna små projekt. Medan det här ses som något vanligt. Till exempel så har vår värdkyrka kvinnogrupper och ungdomsgrupper där man gemensamt sparar pengar. Resurser som medlemmar i gruppen sedan kan låna för att få start kapital till att påbörja en liten “business”.

Har vi glömt charmen av småföretagande i Sverige? Framöver kommer jag åtminstone att hålla ögonen öppna efter eventuella små affärsidéer i min vardag i Sverige!

/ William