Vandra Vägen-bloggen har den stora glädjen att lämna ordet åt sin första gästbloggare. Per Boger, en som vandrar vägen och har tankar om den. Varsågod Per!
Gudstjänstfirande
En lärare till mig sa en gång att vi skapar verkligheten med de ord vi använder. Det är ett alltför stort påstående för att jag ska hålla med om det. Men är det kanske så att vi kan formas av de ord vi använder och att vi med våra ord på så sätt kan forma hur vi ser på verkligheten?
Per Boger |
Tomas har bett mig om ett gästbloggsinlägg efter en rad jag skrev på Twitter (@perboger). Där uppmanade jag mig själv och alla andra att använda ordet gudstjänstfirare istället för gudstjänstbesökare. Genom att benämna andra som gudstjänstbesökare tror jag att vi ger oss själva och andra en felaktig bild av vad gudstjänst är.
En besökare är väl någon som tillfälligt deltar i det som inte är hennes?
Individen som deltar i gudstjänsten kan mycket väl se sig själv som en besökare om inte gudstjänsten känns bekant eller relevant, men om också vi ser individen som en gudstjänstbesökare menar vi att hon besöker den gudstjänst som är vår och inte hennes.
Jag tror att det är oundvikligt att om det ska finnas gudstjänstbesökare, måste det också finnas gudstjänstägare. Det leder till en uppfattning om att gudstjänsten ska produceras av några och konsumeras av andra – en tanke som är förödande för allt vad gudstjänst och gudstjänstliv är.
Samtidigt tror jag att om frågan om vem som äger gudstjänsten skulle ställas svarar nog de flesta att det är församlingen, alternativt Gud, som äger gudstjänsten. Jag skulle vilja svara att gudstjänsten blir till den stund då den firas av de som är närvarande.
Det innebär att om tre personer är samlade så firar dessa tre gudstjänst. Är det 300 personer samlade så firar dessa 300 personer gudstjänst. Och gudstjänsten blir den gudstjänst som dessa tre eller 300 personer gör den till. Det innebär att om det bland dessa tre eller 300 personer finns en eller flera som anser sig själv vara besökare sätter den/de en prägel på gudstjänsten medan en inbiten högmässoyunkie sätter en annan, men gudstjänstfirare är de båda två. Varken mer eller mindre.
Så uppmaningen går ut även här: låt oss använda ordet gudstjänstfirare istället för gudstjänstbesökare!
Per Boger
präst i Tidaholm
Lämna ett svar