App, app, app… kyrkliga appar!

Härmed tipsar jag om några appar för iPhone som kan vara av intresse på vandringen på livets och trons väg. Det är appar som jag använt mer eller mindre mycket och som jag kan rekommendera.

Först ut är bibelappen Youversion -holy bible En suverän bibelapp som är helt gratis. Här man man läsa och söka i en gigantisk mängd olika bibelöversättningar (de vanligaste svenska med bl.a bibel 2000 finns också med). För mer avancerade teologer är det förstås ett plus att originalspråken finns med.

Bibel 2000 har också en egen app som Svenska Bibelsällskapet står bakom. Den är bra för bibelläsning (hur bra det nu är på skärm, det får var och en bedöma) men saknar sökfunktion. Den kostar också en peng.

Kyrkguide -En app som Svenska Kyrkan står bakom. Här kan man hitta med hjälp av GPS till en massa kyrkor i vårt land, och även få tag i kontaktuppgifter. I de fall församlingar anslutit sina almanackor till systemet kan man också få veta när det är gudstjänst där.

Tidegärdsappen -Tidegärden i appform. Det är kanske inte optimalt att be med sin telefon framför sig men ibland kan det vara en bra grej, i mörker till exempel. Appen funkar fint och är gratis.

Pilgrimsapp –Någon sorts ortodox app med diverse sorters innehåll. Det är bilder av ikoner, det är vackra böner och kloka texter av kyrkofäder. Gratis, innehåller mestadels text men allt som står där är i alla fall av hög kvalitet. På engelska.

Catholicgame -En quizapp där man kan testa sina kunskaper om katolska kyrkan. Kul för nördar. På engelska, gratis.

Daily saints -En riktig höjdare faktiskt, helgonkalender där man får veta vilka helgon som är ”dagens”. Har gett mig flera predikoimpulser. Vet iofs inte om den alltid är helt korrekt men funkar som kul kuriosa. Som kuriosa får man nog också räkna appen Allpopes med hela katolska påvelängden.

En lite udda app jag hittat heter Jesuslife och till den är jag egentligen rätt skeptisk, men det finns en bra funktion och där är att man kan få hjälp att komma ihåg sina förbönsämnen genom att knappra in hur ofta man vill bli påmind om dem, så får man en pop-up notis varje dag eller varje vecka eller så.

En app jag inte tittat på än är verbums Frälsarkransapp. Mest för att jag tycker de är väl bra på att göra business av kransen (kostar väl 7 kr eller så). Ta gärna en titt om ni vill.

Och så kom det i dagarna en app från Rättvisemärkt Sverige med en del bra funktioner. Kul, och bra, och så kan man hjälpa dem högt upp på topplistorna genom att ladda ner.