Hur ofta ska jag fira gudstjänst?

Yes! Snart gudstjänst!

Jag lyssnade nyligen på en präst från Skåne. Han berättade att han inte brukade säga åt konfirmanderna hur många gudstjänster de skulle fira under konfirmandtiden som man gör på många håll. I stället sa han helt enkelt till dem att för en kristen är det det normala att fira gudstjänst varje söndag. Visst kunde det finnas tillfällen då man fick göra ett undantag men då missade man ju något.

Jag tror faktiskt att han lyckades få konfirmanderna med på tåget också. Helt klart så håller jag med honom. En söndag utan gudstjänst blir väldigt halv för mig själv. Har man fått in vanan så sitter den.

Fredrik Modéus skriver också om att det är en bra tankevurpa att börja se det normalfall istället för undantagsfall att man firar gudstjänst på söndagen. I den bok jag läst riktar han sig speciellt mycket till anställda och förtroendevalda med den uppmaningen. Den som har en ledande position är ju nämligen också en förebild för andra vare sig man önskar det eller inte. Det gäller förstås för fler än förtroendevalda. I yngre generationer i svenska Kyrkan idag har vi tyvärr inte mycket till kultur av att det är viktigt med regelbundna gudstjänster.

Varför ska man då fira gudstjänst ofta? Svaret är ganska enkelt egentligen. För din egen skull.

Inte så att det alltid är väldigt roligt att gå i kyrkan, men å andra sidan är du kanske inte heller jätteglad på väg till gymmet, däremot går du nöjd därifrån. Det är helt enkelt bra att avsätta tid för det som är viktigt och din själ och ditt inre liv är viktiga. Visst går det bra att be hemma eller i skogen eller vad som helst men det är också viktigt att samlas tillsammans med andra och dela gudstjänst med andra. Och regelbundenheten är viktig om den kristna tron verkligen ska kunna ha en plats i våra liv.

Vi behöver också ständigt påminnas om en del saker. Till exempel att det finns en Gud som vill rå om dig och vara din Gud, du får låta bli att själv försöka vara Gud (du klarar det ändå inte något vidare) eller att du inte behöver göra något, prestera något eller vara på något speciellt sätt för att få finnas och ha en plats i världen. Allt sådant är saker man borde få ta till sig i gudstjänsten och som man kanske inte får höra någon annanstans. Utan att hämta stöd i bibel och gudstjänst och bön bleknar de insikterna fort.

Hur ofta ska man då fira gudstjänst? Frågan är felställd; det är inget krav utan ett erbjudande. Ett som är bättre att lägga sin tid på än mycket annat.