Långt från maktens korridorer -missionen!

Östmarks vackra kyrka

Ett sätt att veta att man bor i glesbygden – det är när man bor så långt ut i skogen att man åker IN till Östmark (Värmland) och handlar. Östmarks kyrka är en vacker träkyrka med spånklädsel som vi åkte förbi på semestern (och nu blir det snart inte mer från resan så var lugna). Det var en kyrka där fattiga svedjebönder från finnskogarna firade sina gudstjänster. De som bodde i sådana här hus:
Enkel stuga vid Ritamäki
Det som fängslade mig mest i Östmark var ändå den här gravstenen som stod utanför kyrkan. Det står:

Missionär Anna Johansson, Skraltbråten.

Född den 12/4 1867. Stenad till döds i Kina den 29/6 1900. Vilar i Soping, Kina på missionens gravplats.

”Var trofast intill döden så skall jag giva dig livets krona”. (upp 2)

Uppenbarligen kom missionären Anna från dessa fattiga bygder men slutade sina dagar på andra sidan jorden. Som så många andra kinamissionärer mötte hon döden under ”boxarupproret” år 1900.
Det finns en vanlig uppfattning om att kristen mission helt igenom är något skumt; rika västerlänningar som reser ut med kristendomen som svepskäl för att få sprida västerländsk kultur och lägga nya marknader under sig. Säkert finns det mycket sådant under himlen men framförallt har det funnits många som Anna Johansson i Skraltbråten. Sådana som själva varit fattiga men offrat pengar, tid, hälsa och till slut sina liv för att dela med sig till andra fattiga i andra länder av den stora skatt man ändå hade; sin tro på Jesus. Förmodligen hade inte Anna mycket av egna vinstintressen, mission var för henne anonymt vardagsslit i ett främmande land. Mycket långt från släkten i Östmark.