Hemming från Bälinge, the local saint

Salig Hemmings sigill

Som Götenebo har jag ju hunnit lära mig ett och annat om det lokala helgonet, Sankta Helena som led sitt martyrium där. Nu befinner jag mig i Bälinge utanför Uppsala och det är faktiskt så att det finns ett lokalt helgon här också, i alla fall nästan.

Cirka 1290 föddes det i Bälinge en gosse som hette Hemming. Som många i den medeltida kyrkan studerade han så långt borta som i det berömda universitetet i Paris. Han var personlig vän till S:ta Birgitta som var hans samtida och krönte sin bana med att bli biskop i Åbo 1338. Det var han länge, ända till sin död 1366. Han måste varit rik och mäktig för det berättas bland annat att han skänkte ett stort antal böcker till det nygrundade domkapitlet i Åbo (och böcker var ju ungefär det dyraste som fanns före boktryckarkonsten).

Efter sin död började Åboborna hedra honom som helgon (riktigt för vad har jag inte så noga koll på förrutom att han var en kraftfull och from person). Detta ledde såsmåningom till att han blev saligförklarad 1514 och kanske hade han blivit helgonförklarad också om inte reformationen brutit ut strax därefter.

Han är nu förstås inte känd som Hemming av Bälinge utan som Hemming av Åbo men det är ändå spännande att även denna lilla socken satt avtryck i kyrkohistorien.