Om Kyrkan i Vietnam

Kort av ett kort
Jag fick nyss det här vykortet på posten från resenärer i Vietnam. Det föreställer St Josephkatedralen i Hanoi. Visst ser det vackert ut med de spetsiga hattarna på kvinnorna på väg till kyrkan?
Fasaden

Jag tror att många förknippas kristendomen mycket med Europa och västvärlden i allmänhet men faktum är att den genomsnittslige kristne idag bor på södra halvklotet, kanske är ganska fattig och har en ganska mörk hudfärg. I Latinamerika, Afrika och alltmer i Asien växer Kyrkan kraftigt. I Vietnam finns det kanske bara några procent kristna, men det är å andra sidan i ett mycket tättbefolkat land! Enligt vad jag hört från resenärerna så var katedralen fullsatt vid gudstjänstdags med stolar utanför och allt.

Invändigt, snart Gudstjänst

Det är också något häftigt med Kyrkan, att även om man kommer till andra sidan jorden så har man syskon där. Bröder och systrar med samma tro. Även om man inte kan språket kan man ofta förstå vad det är som händer i gudstjänsterna och veta att det är samma böner som bes. Ett slags igenkännandets glädje helt enkelt!