Franciskus idag, som utmaning och hopp

Franciskus predikar för fåglarna

Franciskus (1182-1226) är ett av de mest kända helgonen och vi firar honom idag den 4e oktober. Mannen som växte upp i en rik familj men hörde bibelordet om att sälja allt och följa Jesus och faktiskt också gjorde det. Mitt på torget i Assisi klädde han till och med av sig kläderna han hade på sig och gick därifrån naken, lycklig och befriad.

En ganska lång tid senare bad Franciskus framför det här korset i San Damiano och Gud talade till honom. En röst sade ”Gå ut och bygg upp min kyrka som du ser håller på att förfalla helt”. Franciskus fattade väl inte riktigt utan gav sig med liv och lust hän med att reparera trasiga kyrkor på landsbygden. Först ett bra tag senare förstod han att det låg något mycket större i uppdraget. Att gjuta ny kraft och peka ut riktningen för hela Kyrkan. Enligt vad jag hört ska Franciskus ha varit så radikal att han lika gärna kunde blivit kättarförklarad som helgonförklarad om maktvindarna blåst lite annorlunda. Så stort blev hans genomslag att det kunde uppfattas som ett hot i maktkyrkan.

Den här bönen brukar tillskrivas Franciskus och även om det nog inte var så är den helt klart i hans anda. Bättre sätt att fira hans helgondag än att be den kan jag inte tänka mig. Ta dig en minut till det.

Herre, gör mig till ett redskap för din frid.
Där hatet härskar – låt mig sprida kärlek!
Förlåtelse där orätt har begåtts,
och enighet där splittring råder.
Där villfarelse finns – låt mig få bringa sanning.
Tro där tvivlet härskar
och förtröstan där förtvivlan råder.
Låt mig bringa ljus i mörkret
och glädje i bedrövelsen.

Min Gud och Mästare
Lär mig sträva efter att trösta hellre än att bli tröstad,
att förstå hellre än att bli förstådd,
att älska hellre än att bli älskad.
Ty det är genom att ge som vi får,
det är genom att glömma oss själva som vi finner oss själva,
det är genom att förlåta som vi själva får förlåtelse,
och det är genom att dö som vi föds på nytt till evigt liv.