Den heliga Birgittas dag

Slå på den här filmen och njut av hymnen till dagens blogginlägg, inget birgittinskt såvitt jag vet men ändå. Idag, den 8e oktober firas den heliga Birgittas helgondag runtom i världen. Här kan du läsa mer om Birgitta.

Birgitta var en märklig person. Full av motsättningar. Världsligt och andligt har inga skarpa åtskillnader i hennes liv. Hennes stora ”andliga” insatser låg inte långt ifrån den på medeltiden rätt smutsiga kyrkopolitiken. Detta gör henne också intressant. För i Birgitta möter vi verkligen en motsägelsefull människa som du och jag.

Låt oss fira Birgitta idag genom att åtminstone en gång idag be den bön hon gett kyrkan,

Visa mig din väg
och gör mig villig att vandra den.