I Kina finns inga tomma kyrkor!

I Kina finns inga tomma kyrkor.
Det har tidigare stått lite om Kyrkan i Vietnamn här på bloggen. Jag har också själv haft glädjen att få fira gudstjänst i några olika länder i Asien och idag tänkte jag kort nämna något om Kyrkan i Kina. Jag var i Kina för några år sedan på studieresa ledd av Birgitta och Per Larsson (här kan du läsa en tanke från Per Larsson om vår tids största heresi). Vi besökte den officiella kyrkan ”tre-själv-kyrkan”, som står under statlig insyn. Det finns också en mycket stor ”underjordisk” kyrka i Kina men den kunde vi av förklarliga skäl inte besöka. I Sverige talas det emellanåt nedsättande om den officiella kinesiska kyrkan men vi såg ändå mycket som imponerade. Kyrkan växer så det knakar, sprider mängder med biblar och döper hur många som helst varje år. På bilden ovan ser man en församling vi fick besöka, under EN av dagens gudstjänster…
Kyrkan görs iordning igen

Under kulturrevolutionen stängdes kyrkorna i Kina och kristna förföljdes mycket hårt (förföljelse ska jag försöka skriva några rader om en annan gång, det förekommer i allra högsta grad också idag men det är alltid en definitionsfråga vad som kan räknas dit), kyrkan på bilden ovan ligger i Shanghai och var under en mängd år nån slags partimöteslokal. Nu har kyrkan fått tillbaka den av staten och den görs iordning för att användas igen.
Nybyggd kyrka på landet

I provinsen Henan som vi besökte fanns det fler kristna än på de flesta andra håll. Där stor nya, stora kyrkor tätt. Man kan ana en viss kommunistisk inspiration i byggstilen men imponerande är det.

Invändigt
Invändigt sett åt andra hållet

Som man kan se på de här bilderna är det verkligen gigantiska kyrkor man bygger, ändå är de fulla på gudstjänsterna. I kölvattnet av kommunismen finns det ett stort vakuum av vilsenhet i fråga om något att tro på i livet, det bidrar till kyrkans starka tillväxt.

För mer information om Svenska Kyrkans arbete i Kina så finns det en bra pdf man kan titta i här.