Pilgrimsmål: Walsingham

En rest av ruinen

Här på Vandra Vägen brukar det ofta handla om livet som pilgrim, antingen rent konkret på vandring eller mer bildligt för vandringen på Vägen. Jag fick nyss veta att min vän Daniel besökt det engelska pilgrimsmålet Walsingham och bad honom berätta vad det är för plats egentligen. Här är hans korta beskrivning.

”Jag skulle säga följande: Walsingham är en medeltida pilgrimsort, där det ägt rum en Maria-uppenbarelse och där man byggde vad som skulle vara en kopia av Marias hus i Nasaret. En parallell finns i Loreto med det heliga huset där. Walsingham kallades Englands Nasaret. Under reformationen ödelades huset och klostret som fanns där, och många av munkarna blev martyrer. På 1930-talet återuppbyggdes huset omgivet av en kyrka av den församlingsprästen i Walsingham, och sedan dess har det det bara växt. Det är på många sätt centrum för den Anglo-katolska rörelsen och kan jämföras med Taize. Hemsida:http://www.walsinghamanglican.org.uk/intro.htm ”

Utomhusaltare