• Vandra Vägen
  • Kain och Abel som nyckel till förra söndagens evangelietext
Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Kain och Abel som nyckel till förra söndagens evangelietext

Jag fick idag upp ögonen för en sak som sprider nytt ljus över söndagens evangelietext på temat ”förlåtelse utan gräns”.

Kain dödar Abel

Petrus frågar Jesus hur många gånger man ska förlåta sin broder. Räcker det med sju gånger?
Jesus svarar att nej, sju gånger räcker inte. 77 gånger ska man förlåta (eller sjuttio gånger sju, det är lite olika och som jag har förstått otydligt i översättningen). 77 eller 70X7 med det perfekta talet sju står för en förlåtelse utan gräns.

Jag har hittat en parallell i gamla testamentet (tack vare Tim Keller). Det är från första moseboks fjärde kapitel. Kain har dödat Abel och Gud talar med honom och gör allt han kan för att få honom att lämna den olycksstig han gett sig in på. Vi läser:

9Herren sade till Kain: ”Var är din bror Abel?” Han svarade: ”Det vet jag inte. Skall jag ta hand om min bror?” 10Herren sade: ”Vad har du gjort? Din brors blod ropar till mig från marken. 11Förbannad skall du vara, bannlyst från marken som öppnat sin mun för att ta emot din brors blod, som du har utgjutit. 12Om du odlar marken skall den inte längre ge dig sin gröda. Rastlös och rotlös skall du vara på jorden.” 13Kain sade till Herren: ”Mitt straff är för tungt att bära. 14Du driver mig bort från marken, bort ur din åsyn. Rastlös och rotlös kommer jag att vara på jorden. Vem som helst som möter mig kan döda mig.” 15Herren svarade honom: ”Jag lovar att Kain skall bli hämnad sju gånger om, om någon dödar honom.” Och Herren satte ett tecken på Kain, för att han inte skulle bli dräpt av vem som helst som mötte honom. 16Och Kain drog bort, undan Herren, och slog sig ner i landet Nod, öster om Eden.
Också Kain
Notera att Gud inte utkräver hämnden utan istället lovar att hämna den som ger sig på Kain. Han sätter ett märke på honom till skydd. Men en ond utveckling har redan satt igång och när Kain så småningom (på något sätt) hittar en fru och får barn överträffar de snabbt sin far i ondska:
17Kain låg med sin hustru, och hon blev havande och födde Henok. Han byggde då en stad och kallade den Henok efter sin son. 18Henok fick en son, Irad, och Irad blev far till Mechujael, Mechujael blev far till Metushael och Metushael blev far till Lemek. 19Lemek tog sig två hustrur, den ena hette Ada, den andra hette Silla. 20Ada födde Javal, och han blev stamfar till dem som bor i tält och håller boskap.21Hans bror hette Juval, och han blev stamfar till alla som spelar lyra och flöjt. 22Också Silla födde en son, Tuval Kain, stamfar till alla kopparsmeder och järnsmeder. Tuval Kain hade en syster, Naama.
23Lemek sade till sina hustrur:
”Ada och Silla, lyssna till mig,
Lemeks hustrur, hör mina ord.
Jag dödar en man för ett sår,
en yngling för en skråma.
24Kain blir hämnad sju gånger om,
Lemek sjuttiosju.”

En hämndens logik som vi känner väl igen från våra liv och dagsnyheterna har tagit fart. Lemek hämnas med att döda för en skråma och om nu Kain skulle bli hämnad sju gånger tänker han inte ens nöja sig med det. Han hämnas helt gränslöst. Hans vrede släcks inte av något.

Med detta som bakgrund kan vi se på Jesu ord med nya ögon. Samme Gud som inte utkrävde hämnd för Abel vill också inget annat än att föra oss alla bort från de olycksvägar vi är på. Han förlåter utan gräns. På korset tar han själv på sig konsekvenserna av vår synd istället för att ställa oss till svars för dem. Han förlåter fullkomligt. Och eftersom vi behöver hans förlåtelse får vi också börja följa honom i spåren och förlåta andra. Hämndens kretslopp leder till död och ödeläggelse, men förlåtelsens väg leder till helande. Jesus står som Lemeks motsats. Han är människan som väljer att inte döma och som på det sättet ger hela världen en ny framtid.

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.