• Vandra Vägen
  • Monica Forsner berättar om sin pilgrimsfärd i Spanien

Monica Forsner berättar om sin pilgrimsfärd i Spanien

Monica Forsner, diakon i Götene församling, har nyligen deltagit i en vandring på ”Caminon”, pilgrimsleden genom norra Spanien, till pilgrimsorten Santiago de compostela där legenden säger att aposteln Jakobs ben ligger begravda.

Pilgrimer från Skaraborg. Monica sitter längst till höger

Vandra Vägen har ställt några frågor om hur det var där på vandringen.

Hej Monica, vad är det för människor man möter på Caminon, vem är den typiske pilgrimen där?

Alla människor. De flesta i mogen ålder men det var även ungdomar och barnfamiljer. Inte helt ovanligt att det skett någon förändring i livet som tex. Dödsfall i familjen eller skilsmässa e.dyl. Den äldste som jag pratade med var en man från Texas som var över 80 år. Han gick med sin dotter som var i min ålder.

Hur krävande var vandringen rent fysiskt?

Man måste vara något tränad. Jag hade inga problem med vandringen men man bör ha bra kängor och bra utrustning. När vi gick regnade det ganska mycket och då är det viktigt med bra utrustning. Några i vår grupp fick problem. En för att kängorna inte höll tätt i regnet och fick därför blåsor på fötterna. En annan hade skadat knät innan resan och klarade bara att gå en dag.  Den sträckan som vi gick var det mycket uppför och ner de första två dagarna. Det var mer ansträngande än de sista dagarna närmare Santiago.

Hur var vandringen upplagd? Vad skiljer en pilgrimsvandring från andra vandringar?

Var och en gick i sin egen takt och stannade och vilade där det behövdes. Ibland var det gott att få gå och samtala och ibland kändes tystnaden skön. Tredje natten och i Santigo bodde vi på samma ställe. Annars fick vi leta boende efter vägen. När gruppen var samlad hade vi gemensam bön innan vi gav oss iväg. Pilgrimerna hälsar varandra med Buen Camino. En härlig samhörighetskänsla upplevde jag utefter vägen. Vi var på väg mot samma mål. Att till sist mötas i mässan i den stora katedralen i Santiago och känna att vi möts från olika traditioner. Även att känna att här har människor gått i århundraden med samma Gudslängtan.

Vad bär du framförallt med dig efter vandringen? Vad betydde den för dig?

Härligt att konstatera att den gamla kroppen mår så bra. Att jag längtar efter att fortsätta att gå. Gärna vandringar här hemma i Sverige. Det finns så fina pilgrimsleder. Är nyfiken och vill upptäcka mer! Blandningen av fysisk ansträngning och stillheten i andakt och mässa. Dessutom är naturupplevelsen viktig.

Tack så mycket Monica!

Agne Josefsson, pilgrimspräst i Skara stift

Katedralen i Santiago de compostela, målet för vandringen!