Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Göran Tunströms Juloratoriet

En ung Göran

Jag har nyligen hört Göran Tunströms ”Juloratoriet” som ljudbok. Till slut, får man väl säga för den är ju något av en klassiker. Historien är gripande och rymmer många djupdimensioner och symboler. Riktigt hur många förstod jag inte förrän jag också läste en artikel i boken ”speglingar” (en bok om kopplingen mellan bibelvetenskap och 1900-talslitteratur.

Berättelsen om Sidner kan beskrivas som en slags spegling av den bibliska berättelsen med paradiset som går förlorat i början, olika gestalter som dyker upp längs livsvägen och likt änglar leder Sidner rätt, och till slut den återfunna glädjen (som representeras av Bachs juloratorium). Något jag tänkte på var att räddningen till slut kom både för Sidner och hans släkting genom att de mötte en livskamrat som varit med om mycket svårt i livet och kunde dela sina sorger med denna. Där ser jag en parallell till Jesus, Gud som blev människa och gick till botten av den mänskliga lidandet och vill föra oss upp ur det.

Bach

Kanske är det en felaktig parallell, Gud är närvarande i juloratoriet men Tunström är skeptisk till Kyrkan och dess alltför tämjda Gud. Gud finns bortom vad vi kan begripa och talar på märkliga sätt in i den verklighet han själv står fri från. Tunström skriver:

”Gud ”finns inte”. Jag tror på honom. Skulle han ”finnas” vore han en fånge i språket och alltså vår slav. Skulle vi ”finnas” vore vi fångar i vårt språk. Det äro vi också. Så fort jag vänder min dvärgblick till Gud och försöker fixera honom försvinner han för att bli tydlig överallt där han inte är. Hans frånvaro är förutsättningen för hans existens. Sådär kan man hålla på och det gör jag. Och jag avskyr dom som inte tror på Gud. Det är tillräckligt med tomhet i mig för att rosor skola vissna. Tillräckligt med skrik för att nätterna skola brista. Tillräckligt med längtan för att låta sig dödas i krig. Men utan Gud måste så många ord dö: de som inte längre hitta ett fäste.”

En slags apofatisk teologi kan man säga, att vi endast kan veta vad Gud inte är. Så fort vi tror att vi hittat en definition om Gud kan vi vara säkra på att vi också missförstått.

En ortodox teolog sa att den apofatiska teologin är den fullkomliga vägen. Den vanliga teologin är ofullständig eftersom den leder till ofullständig kunskap om Gud. Den apofatiska teologin däremot leder till fullständig okunskap och är därför fullkomlig. Något att suga länge på…

Jag vill också nämna det som jag bara kan återge ungefärligt eftersom jag inte hittar citatet men någon i boken säger något i stil med:

Jag vet inte om han var ond, det finns en berättelse bakom allt i människor och ibland går berättelserna ihop i ondska.

Det är också tänkvärt.

Har du läst juloratoriet? Vad tyckte du?

Kommentarer

5 svar till ”Göran Tunströms Juloratoriet”

  1. Profilbild för Björn Hald

    Alltid intressant att läsa vad du skriver. Tyvärr har jag inte läst Juloratoiet. Det finns allt för många böcker som jag inte har läst. Jag tycker dock det finns problem med den apofatiska teologin. Kristendomens Gud är en Gud som har uppenbarat sig. Vem Gud är bortom uppenbarelsen vet vi ingenting om. Men genom uppenbarelsen vet vi tillräckligt och den ger en sann bild av Gud.Det finns en risk att vi genom t. ex. apofatisk teologi försvårar evangeliet. De första kristna var inte intellektuella snillen, utan enkla människor. Evangeliet är alltså så lätt att förstå att man inte behöver någon bildnig för att kunna ta det till dig. Samtidigt finns det givetvis också oerhörda djup som kan utforskas i evigheters evighet. Men vi behöver inte kunna utröna dessa djup för att kunna ta till oss budskapet om Jesus. Han visar oss vem Gud är.

    1. Profilbild för Rosa

      Jag tänker på alla personer jag verkligen älskar. Kan jag verkligen veta allt om dem?Jag tycker alltid mina närsta kemmer med ständiga överrasknigar. Kanse samma sak med Gud…..

    2. Profilbild för Tomas Jarvid

      Själva syftet med den apofatiska teologin är nog just att slå vakt om att Gud är större och mer annorlunda än vi kan utforska. Det är ett viktigt perspektiv när kristendomen ofta förknippas med förenklingar och att vilja kunna ”ha Gud på formel”, samtidigt så har du helt rätt Björn. Kristen tro är tro på Gud som valt att ge sig till känna så att vi kan känna honom. Göran Tunström går längre än de ortodoxa teologerna och förkastar den kristna traditionen i hög grad. Som kristen behöver man inte alls göra det, det går uppenbarligen att ha båda trosperspektiven samtidigt.

  2. Profilbild för Rebella undrar

    Men oj. Det här hade jag ju inte läst.

    Spännande. Jaha, man borde alltså läsa Göran Tunström. Det enda jag läst är Ökenbrevet, när jag läste in tredje årets gymnasiesvenska på komvux. Det enda jag minns är att jag bland annat sade, i redovisning inför klassen, att författaren medvetet valt att inte göra en skildring av historia med element som är exotiska utan att allt i berättelsen är sånt som kan finnas i människors liv i de där trakterna även idag – som det där återkommande att äta bröd och olja, t.ex. Det rynkade läraren på näsan åt. (Han var något slags kristen och läste in Jesus – eller åtminstone Frälsaren – i McMurphy i Gökboet. Vi tyckte han var lite konstig. Och jag var väldigt ovan vid att inte helt självklart bli betraktad som ”duktig elev”.)

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det här är det enda jag läst av Tunström, förutom något ur hans barndomsskildring som vi läste ur i skolan. Juloratoriet var i alla fall ett fascinerande stycke läsning. Jag hade nog varit som din kristna lärare tänker jag, hittat frälsare överallt. Med såna inslag i berättelser är nog ganska universellt egentligen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.