På besök hos ikonograf Christina Lundström

Christina Lundström med några av sina ikoner.
Jag har haft den stora glädjen att hälsa på med familjen hos ikonskrivaren Christina Lundström i Åkerby, ett stenkast från Bälinge. Vi fick se hennes fantastiska ikoner och prata om dem över en kopp kaffe. Vi har också beställt en reproduktion av ikonen ”ömhetens gudsmoder” till Jennys stundande prästvigning.
Christina är fast förankrad i ikonmålningens traditioner men vill också gärna föra motiven närmare vår kultur. På en ikon såg vi Maria stående bland skolor och kyrkor i Östervåla, en vacker syn! Bakom henne på bilden ser vi fyra ikoner av s:ta Cecilia, kyrkmusikens skyddshelgon, ”mother of music”. På bilderna spelar Cecilia fiol, vilket också är det instrument Christina undervisar i. Jag spelar själv fiol och det var lätt att bli berörd av ikonernas Cecilia på väg in i musiken och närmare Gud. Ikonerna har också musik skriven till sig liksom också andra av Christinas ikoner har.
Christina beskrev sitt målande som ett kall, en uppgift som hon inte tjänade mycket på men som är viktigt eftersom det är ett sätt att sprida hopp och peka på den gudomliga närvaron. I vår tid när det är så mycket ord kring kristen tro är det viktigt att få möta en närvaro genom blicken i de heliga bilderna.
Ikoner av Christina kan också beskådas lite här och där, bland annat i Bälinge kyrka. Hennes senaste ikoner, pilgrimsikoner kring den heliga Birgitta, ska fara på turné till olika delar av landet, bland annat Skara domkyrka, jag ska försöka påminna när det är aktuellt.
Ta en titt på Christinas hemsida http://www.ikonograf.se, det vill du verkligen inte missa! Ett galleri med fantastiska ikoner finns där!

Om du vill ha ett riktigt fint julkort så är en av Christinas julikoner årets julkort från Svenska bibelsällskapet

Har du ikoner hemma? Vad betyder de för dig?