• Vandra Vägen
  • Jultraditioner och apples datorer, vad är egentligen tradition?

Jultraditioner och apples datorer, vad är egentligen tradition?

Traditionell dator?

Min kompis Simon är traditionell, han använder Apples datorer, precis som hans far före honom och så som det är sed i hans familj. Vad tycker du? Kan man kalla det för en familjetradition? Börjar det bli en tradition med den två gånger per år stora debatten kring skolans samlingar i kyrkan? Den återkommer ju?

Så här i advents och jultider så talas det mycket om traditioner. Man kan fundera på när något räknas som tradition. Även om svenskar anses värdesätta tradition ganska lågt dyker ordet ändå upp som ett positivt ord i fråga om julfirande, skolavslutningar i kyrkan, förstamajtåg, surströmmingsätande och mycket, mycket annat.

Ordet tradition har en klang av något uråldrigt och oföränderligt. Vid en närmare titt visar sig dock mycket av det vi ser som tradition vara nyare än man tror. Några exempel på det:

1, Predikstolen i kyrkan borde väl vara något av det äldsta som finns? I Götene kyrka sägs det att vi har en av de äldsta predikstolarna i stiftet, ändå är det ”bara” från 15-1600talet. Fram till reformationen körde man helt enkelt utan. Man tyckte inte att predikan var det viktigaste i gudstjänsten och därför satsade man på annat. Nu kan man tycka att 400-500 år är ett bra tag men sett till hela kyrkans historia är predikstolstiden en parentes. Numera är det rätt ovanligt med gudstjänster som består av en enda lång predikan från ovan. Med högtalare och mikrofon försvann också de praktiska skälen till föremålet.

2, De traditionella könsroller som det ibland talas om, där mannen arbetar hemifrån och kvinnan sköter hemmet är som den här bloggen pekar på också ganska nya. I det gamla bondesamhället var varje familj ett team och allt arbete var arbete. Det om något borde vara ett traditionellt sätt att se på familjelivets olika aspekter.

Hur ser jag på tradition? Inget är viktigt bara för att det är gammalt. Visserligen kan saker vara intressanta som kuriosa bara för att de hittades på för länge sedan men det räcker inte som skäl att hålla dem vid liv idag. Samtidigt är jag en som i grund och botten värdesätter tradition högt! Jag tycker om urgamla psalmer eftersom de ofta klingar ihop med mitt liv idag.

Tradition kan aldrig vara något som hänger i luften. Det måste alltid hänga ihop med värderingar om vad som är viktigt att ta vara på. Kanske är det så att det är när vi tar upp seder och tankar som traderats genom århundraden, att det är då vi också lär oss vad som är viktigt att ta vara på?