Luciadagen for dummies och västgötar

Idag är det luciadagen. Det finns mycket man skulle kunna kommentera i lucialegenden eller när det kommer till hur våra högtider firas i Sverige. Själv blev jag lite sugen på att undersöka den djupare innebörden i sådana ”jungfrur” som lucia som vägrade gifta sig mot familjens tryck för att istället tjäna församlingen. Får se om jag kan hitta något framöver.

Istället blir det filmtajm med luciatema. Först ut, vare sig du känner dig trygg i luciafirandet eller vill ha en liten guide; Lucia for dummies!

Och så tycker jag du kan ta en titt på det här klippet från svtplay på morgonen. Sveriges lucia är ju i år Skarabo och mycket kyrkligt engagerad. Amanda Carlshamre heter hon och jag tycker hon svarar med mer djup än man är van vid på frågan om vad lucia betyder som högtid. Jag har förresten haft Amanda som konfirmand, så jag är lite extra stolt även om jag just inte kan ta åt mig någon ära.