Kyrkan som pussel

En ikon. Jag är så glad att vi fått in den pusselbiten igen i vårt land!

Jag tänker mig att den världsvida Kyrkan och även då alla kristna samfund i vårt land är som ett pussel. Ingen del är fullkomlig i sig och har det slutgiltiga svaret på vad det är att vara Kyrka, eftersom vi alla har våra olika blinda fläckar och historiska hangups. I mötet med andra samfund är det ofta lätt att se sådant man inte håller med om och sådant man tycker ens egna sammanhang förstått bättre men det finns alltid det motsatta också. Det man själv är blind för eftersom det är vattnet man simmar i.

Det är ju skönt att tänka att mitt samfund är de som har mest rätt och är bäst kristna. Eller samfund och samfund förresten. Att JAG nog är den som fattat lite bättre än alla andra vad det är att vara kristen. Eller hur?

Bättre då att tänka sig Kyrkan som ett pussel där det är helheten av de mångas insikter som utgör helheten och där vi behöver varandra att lära av och korrigeras av.