Tomasdagen idag! Hurra för Tomas!

Indiskt tomaskors, med helig Ande som kommer ner

Idag är det Tomasdagen enligt almanackan. Det är egentligen inte någon särskilt stor dag, den kortaste av dem alla faktiskt, men det är min namnsdag ändå. När jag gick i skolan brukade det också vara då ungefär som vi fick jullov så det var alltid en väldigt positivt laddad dag för mig.

Lärjungen Tomas sägs vara den person i bibeln som flest kan identifiera sig med. Kanske för att han kallas tvivlaren? Ofta talas det lite nedlåtande om honom men i andra delar av världen är det tvärtom.

Under min vistelse i Indien mötte jag flera så kallade ”tomaskristna”, kristna som räknar sin kyrkas historia tillbaka till mission av aposteln Tomas i Indien för 2000 år sedan. Den skeptiskt sinnade undrar kanske om det kan vara sant att kristendomen kom till Indien på det sättet, det finns inget om det i bibeln, men helt otroligt är det inte. Det fanns redan då judiska bosättningar längs den indiska kusten och apostlarna verkar ju haft som strategi (som Paulus) att resa runt i synagogor och berätta om Jesus. Helt klart har de kristna funnits i Indien mycket länge.

Dessa tomaskristna har en helt annan syn på Tomas. För honom är han en av de främsta lärjungarna. En mycket intelligent man som tillåter sig att uttrycka sin skepsis och se nyktert på saker, men som också var en av de mest hängivna lärjungarna. När det blir klart att Jesus tänker fara upp till Jerusalem är det ju Tomas som säger ”låt oss gå med för att dö med honom”. Ett kritiskt sinne går mycket väl att förena med att vandra Vägen nämligen. Goda nyheter för många av oss.

Edin Lövås ser också Tomas som ett föredöme för oss, ska läsa nån dag.

Vad har du för relation till lärjungen Tomas?