Lite om tradition och Sverigedemokraterna…

…kan man läsa i denna artikel av Jan Eckerdal i tidskriften Evangelium. Huvudärendet är en genomgång av SDs partiprogram inom kyrkopolitiken. SD har på märkliga sätt lyckats byta ut det kristna hoppet om den framtid Gud gör verklighet av en dag mot drömmande tillbakablick mot fornstora dagar för svenska kyrkan. Lustigt nog var de där fornstora dagarna i början av 1900-talet den kanske värsta kristiden Svenska Kyrkan haft i modern tid..,

Vinterväg mot framtiden

Nu var det egentligen inte det jag tänkte skriva. Jag har föresatt mig att hålla kyrkopolitiken borta från den här bloggen. Här är istället ett fint citat från artikeln som förklarar vad frisk traditionstillhörighet kännetecknas av:

”Filosofen Alasdair MacIntyre sammanfattar vad han menar utmärker en frisk traditionstillhörighet med orden: ”En adekvat förståelse av tradition kännetecknas av att den famnar de framtida möjligheter som det förflutna gör närvarande i nuet”.3
 MacIntyres innehållsmättade formulering andas inget av den statiska förståelse av tradition som förbundet Fädernas kyrka ger uttryck för. Att stå i kontinuitet med sin tradition karakteriseras inte av att försöka hålla fast vid en tid som inte längre är, utan istället av att låta sig utmanas av traditionen och kritiskt inventera vilka möjligheter den erbjuder i vår tid. Kyrkans traditionstillhörighet kan då skaka om och ge perspektiv som pekar utöver den samtida horisonten, mot framtida möjligheter, vilket är något helt annat än att låta traditionen yttra sig i en vilja att återskapa en gången tid.”

Jag har själv skrivit något lite om tradition för ett tag sedan: ”Jultraditioner och apples datorer, vad är egentligen en tradition?”