Sen reaktion på Marcus Borg i SvD

Marcus Borg i talarstolen

Häromdagen intervjuades den amerikanska teologen Marcus Borg av SvDs idagsida. Läs gärna artikeln, den är tankeväckande. Efter att ha läst den så slås jag själv av att jag både håller med och inte håller med.

Borg säger att ett nytt paradigm av kristendom håller på att ta över efter det gamla. Det gamla paradigment fokuserade mycket på synd och förlåtelse och det allt överskuggande målet var att komma till himlen när man dör. I det ny paradigmet hamnar de liv vi lever i vardagen mer i fokus. Kristen tro handlar först och främst om ”transformation”; att byta livsinrikting från själviskhet till kärlek, växa som människa och hämta livsmod och tillit hos Gud.

Artikeln säger en hel del om hur illa ställt det är med Kyrkan. Vem känner inte igen, åtminstone nidbilden, av kristna som inte skyr några medel för att föra andra till tro? Eller livsförnekande religion? Helt klart verkar Borg komma med en trevligare kristendom?

Jag har dock ungefär lika många invändningar mot det Borg står för i artikeln. Vad är det för kristendom där man inte erkänner Jesu gudomlighet? Är det verkligen ok om kristen tro slår över alltför mycket i flummig ”personlig utveckling”? Borgs bibelvetenskapliga forskning ifrågasätter väldigt mycket av historiciteten i den kristna Bibeln. Men är det inte just förankringen i historien, det objektiva, som är kristendomens styrka?

I artikeln lyser det igenom att det kan ligga en hel del av personlig revolt mot föräldrarnas tro i Borgs övertygelser. Inget konstigt med det men i den situationen har vi extremt lätt att kasta ut barnet med badvattnet och göra rent hus också med sådant vi skulle ha glädje av att ha kvar.

Den här bloggen heter som bekant Vandra Vägen. I det här fallet, som i många andra i kyrkliga sammanhang är det just det vi måste försöka göra. Både det ”nya och det gamla paradigmet” har stöd för sig i den allra tidigaste Kyrkan. Det gäller bara för oss att få ihop det och inte kantra ner i något av dikena och tro att vi måste välja det ena på bekostnad av det andra.