Saker alla "vet" om kristen tro II: den är oförenlig mednaturvetenskapen


Det där med tro och vetande är ofta en het potatis i media. Nu vet jag egentligen inte hur många som faktiskt anser att kristen tro och naturvetenskap är oförenliga. Jag tror inte det är så många. I såväl teori som praktik så är vi alla glada över naturvetenskapens framsteg och upptäckter.

C.S Lewis skriver någonstans att hela anledningen till naturvetenskapens uppkomst var att de tidiga vetenskapsmännen förväntade sig att världen var regelbunden och möjlig att utforska, eftersom de trodde på en laggivare bakom naturlagarna. Naturvetenskapen uppkom ur den kristna kulturen i Europa. Där kunde de lärda dels förvänta sig en begriplig värld att undersöka, dels vågade de undersöka den eftersom de inte trodde att naturen i sig är gudomlig (så att de riskerade att häda genom att bedriva naturvetenskapliga undersökningar).

Religionsfilosofen Alvin Plantinga har ett intressant argument (som han talar om i denna pod) där han hävdar att ytligt sett verkar det finnas djup samstämmighet mellan naturvetenskap och en materialistisk världsbild (och konfikt mellan naturvetenskap och en teistisk världsbild, dvs gudstro).
På ett djupare plan är det dock tvärtom; det finns en ytlig konflikt mellan naturvetenskap och teistisk världsbild men en djup samstämmighet mellan dem. På samma sätt är det en skenbar samstämmighet mellan naturvetenskap och materialistisk världsbild, på djupet är de oförenliga.

Orsaken är lik den Lewis framhåller. Naturvetenskapen letar ju efter sanningen. De utgår från samma sak som den kristne, nämligen att det finns en objektiv och åtkomlig sanning. Frågan om sanningen har annars blivit en stor stötesten för den moderna vetenskapen i vår postmoderna tid. Främst har det slagit igenom i humanioran men även i naturvetenskapen framstår allt tydligare att forskaren aldrig ser objektivt på sitt forskningsobjekt. Han eller hon står aldrig på neutral mark som man trodde förr. När man väl trasslat in sig tillräckligt långt i sådana tankar blir det alltmer oklart om man någonsin kan nå fram till sanningen i sig, är den ens åtkomlig? För den kristne är Gud garanten för en objektiv verklighet bortom människan och därför kan man lugnt fortsätta forska.

Kanske är Adam den förste naturvetaren? Han namnger och undersöker de andra varelserna i lustgården.

En annan viktig poäng när det kommer till vetenskap och tro är att många missförstår vetenskapens uppgift eller missar att se dess begränsningar. Vetenskapen är ett verktyg för att hitta svar på ”hur”-frågor. Mer filosofiska frågor om mening och värderingar kan den inte säga något om. Forskaren i medicin kan bena ut hur man löser en mängd svåra situationer men så fort han uttalar sig om vad som är rätt och fel i en dilemmasituation gör han det som filosof. Där gäller det istället att argumentera utifrån olika värderingar och de får vi från helt annat håll. Forskning kan som bekant leda både till medicin och atombomber. Frågan om vad som är gott och ont är i hög grad relevant i sammanhanget.

För den som vill läsa något kunnigare än så här rekommenderar jag böckerna av Lundabiskopen Antje Jackelén som tidigare varit professor i frågor om tro och vetande. Jag minns att jag hört henne säga att evolutionsteorin inte är något bekymmer för kristen tro av idag, nu ligger debattlinjen i hjärnforskningen…

Slutligen måste ingen kristen vara rädd för forskning i sig. Det finns ett gammalt uttryck som säger att ”all sanning är Guds sanning”. Är något sant så är det sant och i så fall har vi upptäckt något mer om Guds värld.

Vad säger du, är det här något du funderar mycket på? Hur vanligt tror du det är att ställa tro mot vetande? Är det givet vem som har bäst på fötterna?

7 kommentarer

Piedra säger
22 januari 2013 – 12:20

Jag funderar bara på det när någon tar upp det till debatt. För mig är tro och vetenskap fullständigt förenliga; det finns ju liksom inget motsatsförhållande.

Erik Thors säger
22 januari 2013 – 12:37

Spännande Tomas! Jag gillar dessa frågor och brukar ibland titta in på humanistbloggen för att utmanas kring dessa frågor. Jag skulle gärna se att du skriver mera om detta. Hur ser du på frågan om Guds existens och grunden för vår moral t.ex? Jag tror vidare att det är ganska vanligt att ställa tro mot vetande vilket jag tycker är mycket tråkigt. Att upptäcka världen är att upptäcka något om Gud tänker jag.

Erik Thors säger
22 januari 2013 – 12:50

Frågan är ju kanske vad vi menar med Gud och hur vi tolkar vår bibel, som bibeldebatten visat på. Gick Jesus på vattnet? Svaldes Jona av en fisk? Jag tror frågan inte är så enkel. Se detta tex http://humanistbloggen.blogspot.se/2013/01/sakframstallan-mot-teism.html

Tomas Jarvid säger
22 januari 2013 – 03:48

Roligt att du hittat hit Erik! Det finns en liten apologet inom mig så kanske blir det något liknande i framtiden, annars tycker jag det är rätt svåra grejer att skriva om, då får man försöka argumentera omsorgsfullt och sånt kräver lite skärpa. Får ta en titt på humanistbloggen och se vad det är åtminstone.Just det där med moraliska värden är det det "gudsbevis" jag håller högst, det lyser nog igenom ibland i annat jag skriver om inte annat.

Sandra säger
22 januari 2013 – 09:34

Nu är jag inte insatt i naturvetenskap, men förstår inte riktigt vitsen med att ställa tro mot vetenskap. Ibland kanske det som vetenskapen säger stämmer, ibland inte. Jag ser det inte som så viktigt att veta vilket eftersom jag ändå utgår från att det finns en Gud som är större än allt annat. Tänker att "bevis" inom vetenskapen inte nödvändigtvis måste vara bevis, tror inte att vi människor kan förstå allt. Sedan så finns det ju massor som vetenskapen har kommit fram till och som vi har nytta av och då är väl det nemas problemas utan tvärtom väldigt bra i många fall. Så vetenskap kan nog vara vettig, men i alla fall för mig så är det en ganska grundläggande del i min tro att Gud står över vetenskapen - i och med att han står över oss människor. Men tro och vetenskap är ju två rätt olika saker och rätt svåra att jämföra tänker jag.

Tomas Jarvid svarar
26 april 2019 – 04:32

Roligt att du hittat hit Sandra och kloka tankar. Kunde vara värt att gräva vidare nån gång i när Gud verkar trotsa naturlagar i under och sånt och hur man kan förstå det. Måste nog läsa på då bara 😉

Urban säger
22 januari 2013 – 11:01

Eriks kommentar gör att jag inte kan låta bli att hänvisa till anekdoten om biologen, prästen och skalbaggarna: http://davidnessle.wordpress.com/2006/06/21/an-inordinate-fondness-for-beetles/När jag råkade öppna "Från Helvetets brevskola" i somras återupptäckte jag den rätt roliga detaljen att helvetets hantlangare inte ser vetenskapen som något bra vapen mot tron, möjligen med undantag av uttalat "mindre riktiga" vetenskaper som sociologi och nationalekonomi.U.J.

Tomas Jarvid svarar
26 april 2019 – 04:32

Den ska jag kolla. Jo i sista delen av Lewis trilogi är en sociolog huvudperson, Lewis verkar helt klart tyckt att det var låtsasvetenskap.

martinwallden säger
24 januari 2013 – 10:19

Hej! Detta ämne intresserar ju mig som du vet. Som komplement till biskop Antje så tycker jag inte att man ska missa den nyutkomna boken Guds dödgrävare - har vetenskapen begravt Gud av John Lennox. Som komplement därtill Fallet Jesus av Lee Strobl (om Jesus och Bibelns historicitet) och som komplement därtill Kristen på goda grunder av Stefan Gustavsson. Detta är lättlästa böcker, på svenska som ger en ganska god introduktion till ämnet!

Tomas Jarvid svarar
26 april 2019 – 04:32

Tack för de tipsen igen, jag får allt ta och dela dem i en bloggpost snart!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.