Sta Brigid, the local saint i… Husaby!?

Brigid av Kildare

Götene tidning gjorde mig uppmärksam på att det faktiskt finns ännu ett helgon med lokalanknytning i Götenetrakten. Lite oväntat dock eftersom det är ett irländskt helgon. Sta Brigid, Irlands näst efter St Patrick kanske mest kända helgon.

Du kan hitta Götenetidningen online här i pdf-format. Bläddra till sista sidan så kan du läsa om att några entusiaster i Husaby församling igår firade Brigids helgondag genom en samling vid den källa som är tillägnad henne där. Som jag förstått det knöt andakten an till keltisk kristen andlighet (som jag skrivit om innan). Husaby är ju mest känd för St Sigfrids källa där Olof Skötkonung ska ha blivit döpt, men enligt uppgift finns sta Brigids källa bara några hundra meter därifrån. Mycket spännande. Jag får ge mig dit och leta.

Brigids livsöde är intressant. Hon började sitt liv som slavinna men blev med tiden både älskad predikant, klostergrundare i Kildare och abbedissa där. Läs gärna vidare om henne, till exempel i denna artikel.

Jag ska försöka gräva vidare i hur det egentligen kommer sig att Brigid har en källa här. Nån som vet?