Grattis St Sigfrid, the local saint!

Liknande bild finns i Götene kyrka. Får återkomma med den

Idag är det dags att uppmärksamma ännu ett helgon med lokalanknytning, nämligen St Sigfrid. Det var Sigfrid som enligt traditionen döpte Olof Skötkonung i Husaby. Källan bär numera hans namn. Från början kom Sigfrid förmodligen från England och missionerade både här och där i våra landskap från år 1015 och framåt. Växjö stift räknar honom som sin första biskop och där är han också begraven.

Bilden ovan är från Överselö kyrka i södermanland. Egentligen borde jag förstått visat den minst lika fina bild som finns på väggen i Götene kyrka men det får bli en tur dit för fotografering först. Sigfrid avbildas i alla fall med en tunna med sina söner Unaman, Sunaman och Vinamans avhuggna huvuden i. Sönerna blev alla martyrer för spridandet av evangeliet i Sverige. Man ser honom också med biskopsstav och mitra.

För hela sammanhanget rekommenderar jag verkligen en titt på wikipedia. En bra artikel som tar upp det viktigaste!