Veckans favorittweets

Söndagkväll och dags för ännu en twittersammanfattning. Här är veckans bästa bland de favoritade, dessutom några jag lyckades slarva bort förra gången.
Sen vet jag inte om det är fastans fel för tydligen har jag inte några roliga tweets alls den här gången (nåja). Det får bli ett annat upplägg: kloka, fastetweets och sedan teologiska. Låter lockande va?
Klokt och tänkvärt:
Sofia Mirjamsdotter skrev en rad tweets om att många använder ordet ”själv” för att slippa säga ”ensam” även om det inte stämmer grammatiks. Kunde inte stämma in mer i slutsatsen:

Och vist är det väl såhär?
Och det eviga dilemmat när livet är jobbigt; sig själv har man alltid med sig:
Och så några tweets så här i fastan:

Kortfattat om själva poängen!
Jesus var skeptisk till att man fastar så andra ser det så när en massa twittrare börjat ropa ut hur de ska fasta kanske han skulle hålla med Elin:

Och en spännande idé:

Lite teologi på det?

Träffsäker diagnos på varför kyrklig teologi inte är mer klarsynt:

Veckans bästa kommer från tvitrekirken;
”Tvivel söker ljuset, otron är nöjd med mörkret,
Tvivlet söker svar, otron vill ha rätt,
tvivel är längtan, otro är envishet”
Där fick i alla fall jag något att tänka på!