• Vandra Vägen
  • Vardagstro: The God of the mundane av Matt Redmond

Vardagstro: The God of the mundane av Matt Redmond

Den återkommande läsaren minns att jag fått uppdrag som bokrecensent. Genom de sociala medierna har jag ett bra tag följt Matt Redmond. Då jag började läsa hans blogg arbetade han som pastor men senare lämnade han det jobbet för att istället jobba på bank. Det beslutet hängde nog mycket ihop med möjligheten att få ihop ekonomi och familjeliv, i vilket fall som helst bildar det en viktig bakgrund till hans bok. Jag har alltså fått en bok (två egentligen men mer om det senare) mot att jag skriver om den, bra deal för alla.

För lääääänge sedan, i bloggens spädbarnstid, skrev jag om hans tankar i en bloggpost jag kallade ”alla dessa dagar som kom och gick, det var vardagslivet” och som jag tycker är läsvärd än.

Så, till saken. Jag har alltså läst den här boken:

”The God of the Mundane” av Matthew B Redond.
Bäst att börja med lite översättning. Mundane kan man översätta med trivial, vardaglig eller kanske oansenlig. Finns det en Gud för det vardagsgrå?
Det märks visserligen att boken är riktad till en ganska annorlunda kyrka än jag är van vid men det gör inte så mycket. Det går bra att översätta till våra sammanhang ändå. Några megakyrkor och kändispastorer att tala om har vi inte på samma sätt i Sverige, och i svenska kyrkan har jag inte hört många predikningar som manar till att lämna allt och bli missionär (vilket tydligen Matt har).
I en kultur som älskar framgång är det ofta så att kyrkorna hänger på. Man visar upp sina kändisar och de som gjort något spektakulärt. Eftersom det mest är präster och pastorer som predikar blir det också deras perspektiv på världen som hörs mest. Andra kan känna sig tillplattade av upplevda krav på att leva mer hängivet och ”andligt” än de gör. Problemet är bara att de faktiskt har ett jobb att sköta och en familj att ta hand om. Ditt och mitt liv (jodå, fast jag är präst) verkar ibland så otroligt långt från de idealbilder vi har av hur en kristen bör vara och göra.
Går det då att vara kristen ”på riktigt” mitt i det vardagsgrå? När jobbet är stressigt och tvätten väntar? Jo, självklart gör det det, och det är ofta ett väldigt befriande budskap Matt kommer med. När Paulus skrev sina brev var det inte till en församling full av Paulusar, utan till en församling av vanliga människor. Sedan de blivit kristna stannade de flesta förmodligen kvar i sina yrken, hus, relationer och levde sina liv som kristna till sin död. Det skrevs inga böcker om dem, de levde sina liv i stillhet samtidigt som allt var förändrat för dem.
För mig är det oftast en jobbig tanke att leva obemärkt. Mitt högmod går emot den på en gång. Jag vill helst vara en av de som uträttar något viktigt, som det talas om med respekt, som det kanske skrivs böcker om en dag. Samtidigt vet jag att det förmodligen aldrig kommer att hända och att om det gör det är det egentligen inte så mycket värt, trots allt.
Hur mycket vi än läser Bibeln är det lätt att vi gör det på fel sätt, som att det ändå handlar om oss och vad vi ska göra.
Vi måste börja läsa Bibeln annorlunda. Tänka annorlunda om oss själva. Sluta att ringakta de enkla sysslorna, är Matts budskap. Den som lagar rör eller tänder, den som städar ett hus eller byter blöjor på ett barn, de bidrar på sina sätt till att hålla ondskan i schack och göra världen till en god plats att leva i. Varje syssla kan bli en kallelse om vi sätter in den i Guds perspektiv. För Matt var det en förödmjukande upplevelse att börja jobba på bank i mogen ålder. Han kunde inget om det och vantrivdes. Samtidigt upptäckte han att det gick att glädja och hjälpa människor också där. Det gick att fortsätta leva kristenlivet även om man inte predikade mer än med leenden mot de man mötte.
Gud älskar uppenbarligen den vardagsgrå. Han har skapat också vad vi ser som transportsträckor eller ogräs. Han älskar visst vanliga människor eftersom han gjort så många. Det finns en stor tröst i det!
”God of the Mundane” är en nyttig bok för alla som arbetar på att leva sina kristna liv i vardagen. Speciellt för alla som känner sig illa till mods över att vardagen är så långt ifrån idealen. Den är också mycket nyttig för präster och predikanter som behöver perspektiv på saker och ting.
Boken går att köpa från USA som fysisk bok eller som e-bok, du hittar den på förlaget: Kalospress Den är inte så tjock så du orkar säkert ge dig på den bara du orkat skaffa hem den.