Påskafton och väntan i Götene kyrka

I väntan på påsknattsmässan är det väldigt avskalat i de flesta kyrkor just nu. Traditionen säger att altarskåpet ska stängas, ikoner täckas över och altare kläs av efter skärtorsdagsmässan då Jesus utlämnas och grips.
Altarskåpet står stängt, fem rosor på altaret för Jesu fem sår i händer, fötter och sida. Han som vandrat med oss ligger i graven.

Här är en bild i repris från förra årets långfredagsinlägg. Nu med betydligt bättre kvalitet. Vi ser den så kallade ”nådastolen” där Gud Fader räcker fram Jesus på korset och Anden i duvans skepnad är med.
Man kan tycka att påsken är grym om den handlar om att en människa måste offras för att Gud ska bli nöjd med mänskligheten men på den här bilden ser vi att det är tvärtom. Det är Gud själv som räcker fram sig själv som räddning åt världen. Han offrar sig för oss.
Den som tittar noga på målningarna i Götene kyrka ser att det för ovanlighetens skull finns en hel del bilder som föreställer Gud Fadern. Tittar man ännu mer kanske man noterar att Fadern ser väldigt, väldigt mycket ut som Jesus gör på bilderna på honom. Det påminner om det Jesus säger, den som sett honom har sett Fadern. Sådan som Jesus är, sådan är Gud. Genom Jesus lär vi känna Guds rätta ansikte. Och allra bäst lär vi känna Gud på korset.