• Vandra Vägen
  • 7 principer för barnuppfostran enligt Gordon Neufeld
Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

7 principer för barnuppfostran enligt Gordon Neufeld

Svår balansgång?

Jag fortsätter serien om anknytning och Gordon Neufelds tankar med ännu en nedbantning av Neufelds bok. Läs gärna boken, där finns ett helt kapitel om detta, men jag räknar med att för de flesta är det ännu en sak som inte blir av. Då är det bra med snabbsammanfattningar. Jag har också samlat alla mina inlägg om anknytning här.

Hur ska man egentligen tänka kring barnuppfostran om det nu är relationen som är i fokus istället för olika tekniker? Gordon Neufeld listar sju punkter och de följer här.

1. Använd samhörighet, inte separation, som verktyg

Vid en konflikt med barn gäller det att till varje pris arbeta på att bevara relationen. Det är alltså inte en bra idé att straffa med att dra undan sin kärlek och omsorg. Gör man det signalerar man ju att kärleken är villkorad och inte villkorslös. Det är själva relationen med en orienteringsperson (förälder) som gör att barnet växer och mognar, därför är det kontraproduktivt att undandra barnet närhet.

2. Vid problem, se till relationen, inte till händelsen. Knyt an först.

När barnet gör något dåligt ligger det nära till hands att man som förälder blir alldeles uppfylld av händelsen och helt och hållet går in för att korrigera beteendet, straffa eller annat. Det är dock väldigt viktigt att man först knyter an till barnet med en blick, ord och signaler om att relationen inte är hotad av det som skett. Det vet vi ju själva att det är först när vi känner oss trygga som vi är emottagliga för kritik ändå. Barnet är i så hög grad beroende av den vuxne att det behöver försäkras om att den villkorslösa kärleken inte rubbats.

3. När barnet försöker förgäves, sök gråten istället för att läxa upp

Det kanske låter märkligt men upplevelsen av att försöka förgäves är viktig för barnets utveckling. Det är så vi lär oss mycket om våra begränsningar. Det betyder förstås inte att man ska medvetet försvåra för barnet, situationerna uppstår ändå. När barnet till exempel försöker åstadkomma något bortom sin förmåga eller något föräldern sätter stopp för är det viktigt att det också får ta in känslan av fruktlöshet istället för att fortsätta om och om igen med en dåres envishet. När något inte fungerar reagerar barn (som vuxna) med frustration och kanske aggressivitet. Den vuxne har lärt sig (förhoppningsvis) att överge en fruktlös metod och antingen prova ett annat sätt eller sörja över att det var omöjligt men barn behöver hjälp med detta. Det kan man hjälpa barn med och till exempel sätta ord på det upplevda: ”Det var tråkig att vi var tvungna att gå när du tyckte det var så roligt” eller ”Nej, det är helt säkert att du inte kommer få något godis, det är lönlöst” (det viktigaste är förstås inte själva orden utan innebörden i det som sägs eller signaleras på annat sätt).

4. Mobilisera goda intentioner istället för att kräva gott uppförande

Den goda viljan är värd mycket. I grund och botten vill vi alla att de som är viktiga för oss ska tycka om vad vi gör, speciellt barn. Därför är det bra att ta alla tillfällen att berömma och uppmärksamma goda avsikter. Om resultatet inte blev bra av något kan man i alla fall säga att ”jag förstod att du gjorde ditt bästa” eller liknande. Man kan också mobilisera goda intentioner genom att uppmuntra dem i förväg; ”Det brukar ju alltid bli bråk mellan dej och Kalle, nu undrar jag om du kan göra ditt allra bästa för att det inte ska bli så idag?”.

5. Ta fram motstridiga känslor istället för att bara försöka avlägsna impulsbeteenden

Barn handlar impulsivt. Det är självklart att de gör det, för de har inte lärt sig bromsa sig än. För att kunna göra det måste de först få tillgång till motstridiga känslor. Även vuxna får impulsen att slå till någon som gjort något dumt eller stjäla något man vill ha men ändå gör vi nästan aldrig det. Vi vill ju också vara trevliga, hyggliga typer och därför hejdar vi oss. Den dubbelheten är väldigt viktig och något att uppmuntra för mognadens utvecklings skull. Istället för att bara försöka pränta in vikten av att inte slåss kan föräldern också försöka frammana bilden av vad som står på spel och som också är viktigt för barnet. ”Om du slår lillasyster så kommer hon inte vilja leka med dig sedan” eller något i den stilen. Poängen är att sätta fingret på vad som står på spel så att barnet till slut själv utifrån motstridiga känslor fattar genomtänkta beslut om hur han eller hon vill agera istället för att bara göra det impulsivt.

6. Hantera impulsivitet genom att instruera i önskade beteenden, inte genom att kräva mognad

Apropå impulser så måste man också komma ihåg att man aldrig kan kräva av barn att de ska uppföra sig med en mognad som de inte har än. Barn är barn och mognad kommer med tiden. Till dess kan man lära dem att agera väl i olika situationer, inte utifrån sin inlevelse i hur andra vill bli bemötta utan utifrån sin relation till dig. Instruera därför i hur de bäst beter sig i olika situationer (hälsa ordentligt eller vad som helst som barn kan behöva instruktion för att göra väl). På det sättet klarar de sig fint tills det blivit dags för dem att själva ta ansvaret för sitt beteende fullt ut.

7. När det inte går att ändra på barnet, ändra dess tillvaro (för att undvika problemets uppkomst)

Om man kan undanröja en återkommande konfliktsituation eller ett dåligt beteendemönster genom att se till att situationen inte uppkommer så ofta bör man överväga att göra det.

Det var de sju punkterna. Vad tänker du om dem? Barnuppfostran är känsliga grejer så kanske håller du inte med? Eller är det otydligt vad någon av punkterna innebär? Skriv i kommentarerna nedan!

Kommentarer

9 svar till ”7 principer för barnuppfostran enligt Gordon Neufeld”

  1. Profilbild för Anonymous
    Anonymous

    Riktigt intressant läsning. Skönt att få se annat än ”Nanny-metoder” som var på ropet tidigare. Min uppfattning är att belönings- och bestraffningsmetoderna lever kvar, men kanske är det dags för en ”time-in”-våg? Det händer att jag som mamma möter andra mammor som kör nattningsrutiner som går ut på att barnet ska somna själv. Det innebär att barnet skriker sig till sömns till en början. När jag hör sådant får jag ont i magen. Möjligtvis är detta ett sidospår, men det är sådant som upptar min vardag just nu. /Cecilia Hjort

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Roligt att du läser bloggen Cecilia! Gordon Neufeld är också mycket kritisk mot ”nannymetoderna” och överhuvudtaget allt som gör att man ser föräldraskap mer som en samling metoder än som relation.

  2. Profilbild för Anonymous
    Anonymous

    Tack så hemskt mycket!!!!!!!!!!!

  3. Profilbild för Malina Andrén

    Har själv snöat in på anknytning det senaste och hittade den här länken via Familylab. Det är en mycket bra sammanfattning tycker jag och det enda jag har lite synpunker på är punkt 6. Jag tror att vi måste vara väldigt varsamma i dessa instruktioner så att barnet inte känner sig kritiserat för att det till exempel inte hälsade fint av sig själv. Och eftersom barn gör som sina föräldrar tids nog så kommer nog inte instruktionen att påverka hur väl barnet kommer att uppföra sig i framtiden. Då kan man fråga sig varför man instruera barnet. Det kan vara för vårt eget ryktes skull, för att andra förväntar sig att vi ska ”uppfostra våra barn” eller för att vi är rädda för att andra inte ska vara vänliga/tycka om vårt barn om de inte uppför sig i olika situationer. Min poäng att det negativa som det innebär för barnet att de blir kritiserade väger tyngre än det eventuellt positiva det medför att ”instruera” dem.Vänliga hälsningarMalina Andrén

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Roligt att du hittat hit Malina!Det ligger nog mycket i det du skriver. Jag tror poängen mest är att man inte kan förvänta sig att barn själva ska förstå vad som förväntas som gott uppförande utan det måste man berätta för dem om de ska veta. Sedan är det nog klokt att kombinera sitt Neufeldläsande med lite Jesper Juul eller så och fundera på hur mycket barn ska ”uppfostras” egentligen?

  4. Profilbild för Anonymous
    Anonymous

    Detta låter mycket intressant, måste jag läsa mer om…tack för sammanfattningen!

  5. Profilbild för Ditte Sg

    Tack för en väldigt bra sammanfattning och en läsvärd blogg! Har läst boken och tyckte att den var intressant och mycket tänkvärd! Försöker sätta mig in i det där med barn och anknytning och håller just nu på med Sue Gerhardt bok Kärlekens roll – också mycket spännande med hur barnets hjärna utvecklas av kärlek, nära relationer, samspel…

  6. Profilbild för Jonas Nordin
    Jonas Nordin

    Allt stämde in på vårt sätt att försöka skapa en bra tillvaro för våra barn. Undantag för bestraffning där jag har mer att lära! Kärlek före skäll skall det naturligtvis vara, Dock svårt att uppnå när 3 busungar inte vill sova. Fast och andra sidan får dom alltid puss o kram godnatt 3 minuter efter dispyten.

    \\ Pappa som gillar att försöka bli bättre pappa.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Roligt att den här gamla bloggposten blir läst! Varje gång jag återvänder till de här sakerna blir det tydligare hur dåligt jag håller måttet men det finns ju också mycket tröst i att det är grundrelationen som är viktigast.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.