• Vandra Vägen
  • Ännu en del i Bibelguiden! Johanna Dahl skriver om Petrusbreven!

Ännu en del i Bibelguiden! Johanna Dahl skriver om Petrusbreven!

Jag har skrivit tidigare om bibelkommentarserien ”bibelguiden” (Efesierbrevet och uppenbarelseboken har givits ut tidigare). En lättillgänglig serie böcker som vill ge hjälp att förstå olika bibelböcker. Nu har den tredje boken kommit ut. Den är skriven av Johanna Dahl och handlar om första och andra petrusbrevet.
Vandra Vägen har kontaktat Johanna och bett henne svara på några frågor om sin bok.
Hej Johanna! Vem borde läsa mer i petrusbreven?
-Den som längtar efter att upptäcka mer av Gud och Hans avsikter för oss. Den som längtar efter en tryggare och mer frimodig tro. Den som funderar över vår identitet som kristna och som kyrka. Vad är vi kallade till? Den som utmanas i att leva som kristen i vardagen.
Vilka var de första läsarna?
-De första mottagarna var judekristna i förskingrade från Israel eller hednakristna som blivit främlingar för sina landsmän genom att be blivit kristna och fått en ny tro, nya värderingar, nya traditioner och nya vänner. Petrus skriver till dem för att hjälpa dem att hantera det motstånd och lidande som de utsätts för av de ickekristna.

Vad handlar första och andra petrusbrevet om?

Huvudämnena i Första Petrusbrevet är:
1) Vår identitet som kristna
2) Att vittna om Gud i tro och gärningar – I våra nära relationer, i vårt arbete och bland dem som inte tycker om oss
3) Lidandet och härligheten
De tre grundläggande existentiella frågorna beskriver väldigt väl strukturen i huvuddelen av 1 Pet:
Vem är du? 1:3-2:10
Varför är du här? 2:11-4:11
Vart är du på väg? 4:12-5:11
Alltså grundfrågor både som människa och som kristen.
Jag skulle särskilt vilja skicka med ett bibelord som på ett sätt sammanfattar hela 1 Petrusbrevet,  nämligen detta:

Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. (1 pet 2:9)

Bibelguiden, första och andra petrusbrevet

Det var inte lite det, hur skulle du beskriva andra petrusbrevets ärende?

2 Pet är något av Petrus andliga testamente. Han vet att han snart kommer att dö. Brevet handlar mycket om att hjälpa den unga kyrkan att hantera de falska lärare som börjat dyka upp och förleder de unga församlingarna vid den tid då många av den första generationen kristna dött. Han vill ge dem något sista att hålla fast vid för den tid då även Petrus är borta. Vad är sann respektive falsk kristen tro? En annan del är att hjälpa dem att hantera att decennierna har gått efter Kristi himmelsfärd, men ännu har han inte kommit tillbaka. Väntar vi förjäves? Nej, han kommer! Petrus försöker också stärka oss i hoppet om den nya skapelsen som ska komma. Många av frågorna som han berör är sådana som vi kanske upplever ligger en bit från vår vardag som kristna, men som därför också kan vara särskilt relevanta för oss att se att de faktiskt är meningsfulla även för oss att bearbeta. De kan ge mod åt oss ibland lite otrygga och rädda kristna.

Vad har det gett dig att ägna så mycket tid åt första och andra Petrusbrevet?

Dessa brev har fått en ganska undanskymd roll i NT och inte alls lästs så mycket som Paulus brev. Jag kände inte till dem särskilt mycket innan jag fick i uppdrag att skriva om dem. Men under de två år som jag mer eller mindre intensivt burit dessa brev med mig är det en skatt jag fått upptäcka. Framför allt en skatt av urkyrkans frimodiga och trygga tro: i livet här och nu, inför lidande och död och för det eviga livet. Sådant som jag tror att vi som kyrka idag kan behöva återupptäcka. Men också frågorna kring vår identitet som kristna och som kyrka. Jag tror att vi som kristenhet idag har mycket att upptäcka om vi vågar brottas med Petrusbrevens oblyga rakhet och trosvisshet. Jag tänker lite på patriarken Jakob i Första Mosebok som brottades med Gud och sade: Jag släpper dig inte förrän du välsignar mig! Något av den attityden kan vara värt att ha med sig in i läsningen av Petrusbreven. För det finns rika välsignelser som väntar läsaren. Jag hoppas att Petrusbreven kommer att upptäckas av fler och att denna bibelguide kan bli till hjälp i att upptäcka Gud och Hans avsikter med oss.

Tack Johanna!
Du kan läsa mer om och beställa denna och de andra delarna av bibelguiden från www.bibelguiden.se det blir ännu billigare i större paket!