• Vandra Vägen
  • Bibelläsningsskolan del I; Sammanhanget spelar in!
Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Bibelläsningsskolan del I; Sammanhanget spelar in!

Det är väl dags att jag börjar den där bibelläsningsskolan som jag flaggade för för…. rätt längesen.  ”Konsten att läsa bibeln som ett proffs”. I media stöter man på många ytliga förståelser av bibelns texter så här vill jag försöka kontra med några av de verktyg bibelvetenskapen använder sig av för att förstå bibeln på.

Idag vill jag skriva om hur sammanhanget påverkar förståelsen av en text. På fackspråk heter sammanhang ”kontext” och den påverkar på två sätt. Dels är det viktigt att förstå sammanhanget ett textavsnitt står i i förhållande till texterna runtomkring, det är ju del i en större helhet. Dels är det viktigt att försöka förstå hur texten passar in i det kulturella sammanhang där den skrevs ner.

1. ”Litterär kontext”

Om man verkligen vill förstå bibeltexter leder det sällan någon vart att läsa lösryckta bibelord (det kan vara bra på andra sätt dock). Det är viktigt att se större linjer. Varje vers förstås bättre i förhållande till resten av kapitlet. Kapitlet förstås bättre i förhållande till hela bibelboken. Hela bibelboken förstås bättre i koppling till resten av bibeln.

Ett exempel på detta kan till exempel vara det oerhört kända bibelordet i Johannes 3:16; ”så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att var och en som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv”. Vet du vad det står i för sammanhang? Risken kan bli att vi läser in vad vi vill i lösryckta bibelord men om vi ser till sammanhanget något står i ökar chanserna att vi läser som det var tänkt av författaren!

2. ”Kulturell kontext”

En annan nivå av sammanhang att sätta in bibeltexten i för bättre förståelse är kulturell. Tänk om jag skulle säga till någon på stan i Götene att ”Ser ut som att det blir regn”. Då kanske den andre skakar på huvudet och ryser och svarar ”ja usch”. Skulle man säga samma fras i ett varmt och torrt land som Israel/Palestina skulle den andra kanske skina upp och se hoppfull ut. Regnet spelar olika roll för olika människor. Talas det om regn i bibeln (eller strömmar av vatten eller liknande) är det en källa till stor glädje på ett sätt som vi kanske inte förstår när vi läser.

Det var ett enkelt exempel men det finns förstås mängder av andra. Konsten är att försöka tänka sig in i situationen för den första åhörarna/läsarna av bibeltexten!

Väcker detta frågor eller tankar? Kommentera nedan!

Kommentarer

3 svar till ”Bibelläsningsskolan del I; Sammanhanget spelar in!”

  1. Profilbild för Simon
    Simon

    Matt 5:45 – ”[Gud] låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga” – handlar alltså inte om att Gud är taskig mot alla sorters människor.

  2. Profilbild för Anonymous
    Anonymous

    Hur har man då lyckats få in treenigheten i Bibeln, om man ska se bibelord i ett sammanhang? Treenigheten stämmer ju inte alls med det som Bibeln lär om man ser till sammanhangen.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Bra fråga det! Det är också så att bibelvetenskapen inte alltid drar jämnt med den mer filosofiska teologin. Treenighetsläran i sin utarbetade form är resultatet av en lång tankeprocess men det innebär inte att grunden för den saknas i bibeln. De första kristna var ju judar och trodde på Gud Fadern som den ende guden, något som var unikt på den tiden av polyteism. Jesus i sin tur gjorde enorma anspråk på att vara ett med Fadern, och efter uppståndelsen hade man så att säga fått bevis på att han var gudomlig. Anden förekommer också genom hela nya testamentet, från Jesu dop och som den som driver apostlarna i apostlagärningarna till exempel.Plötsligt stod de kristna där med tro på en Gud, samtidigt som de hade dessa tre olika personer. Treenighetsläran började alltså inte med spekulationer i filosofiska spetsfundigheter utan i den unga kyrkans samlade erfarenhet.Sedan är det förstås så att eftersom Gud är en och densamme genom tiderna så måste Gud alltid ha varit tre personer, då läste man in sin teologi även i gammaltestamentliga texter utan att se några problem med det.Jag återkommer med en bloggpost om att se på delar och helhet av bibeltexter med hjälp av varandra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.