• Vandra Vägen
  • Missa inte Götene kyrka på vårrundan i helgen!

Missa inte Götene kyrka på vårrundan i helgen!

Con dottieri in action, mordet på Helena

På lördag och söndag är det ”vårrundan” på Kinnekulle. En mängd konstnärer ställer ut, caféer är öppna med mera. Det finns väldigt mycket att se och göra, även om du bor lite längre från Götene kan det vara idé att fundera på att åka hit och vara med. Hela programmet finns på kommunens hemsida.

Som jag nämnt flera gånger på bloggen deltar Götene församling tillsammans med Götene kommun och föreningsliv i ett projekt för att sprida kunskapen om vårt lokala helgon sankta Helena.
På vårrundan kommer därför Götene kyrka vara öppen både lördag och söndag. Nyutbildade Helenaguider kommer berätta om helgonets liv och om kyrkan. Stage fightinggruppen con dottieri kommer att visa sin stridskonst i ett iscensättande av Sta Helenas död.
I kyrkan kan du se unika föremål. Ett autentiskt avlatsbrev från det medeltida Götene, en relik efter Helena och ”10.000 jungfrur”, kyrksilver från 1300-talet, mynt från Sta Helenas källa samt konstverk av Edna Cers och Martin Hansson.
Dessutom kan man äta helenakaka och helenafläta. Bara en sån sak! Och så får man chansen att träffa mig utan skärmar emellan.
Hela programmet är här:

På söndagen iscensätter vi en medeltidsgudstjänst efter gamla nedteckningar. Det är helt klart en upplevelse i denna gamla 1100-talskyrka! Missa inte det, klockan 10 på söndag!