• Vandra Vägen
  • Reliken i Mölltorp, 11000 jungfrur på besök i Götene

Reliken i Mölltorp, 11000 jungfrur på besök i Götene

Mölltorps relik

Under vårrundan kunde man inte bara se mig i 500 år gamla kläder, relikskrinet i Götene och vacker konst (för att inte tala om våra nya eminenta Helenaguider som guidade). Man kunde också se relikskrinet från Mölltorps kyrka som fick komma hit på besök.

Reliken är som du kan se på bilden en blykapsel inuti en urholkad träbit. Däri ligger, med etikett och allt, skärvor av Sta Helena, Sta Birgitta och ”de 11000 jungfrurna i Köln” (läs mer här till exempel). De 11000 jungfrurna var följeslagare till den heliga Ursula på 300-talet. Ursula och hennes följeslagare utstod förföljelse och fick sätta livet till för tron. Tydligen talades det ännu på 800-talet om 5, 8 eller 11 martyrer men sedan ökade siffran dramatiskt till 11000 (!), troligen på grund av en felläst förkortning men ändå.

Jag är rätt säker på att Ursula också finns avbildad i Götene kyrka, får återkomma om det.

Reliken hittades först 1939 vid en renovering i Mölltorps kyrka och finns i vanliga fall på Västergötlands museum.