Pingst! Ikonerna berättar

Pingstikon

Här på Vandra Vägen har jag skrivit om en och annan ikon tidigare. Särskilt i samband med stora helger. Till exempel har jag skrivit om ikoner av korsfästelsen, uppståndelsen, Emmausvandringen och, inte att förglömma, om människan som ikon.

Titta nu på pingstikonen ovan. Vi ser lärjungarna samlade i Jerusalem. Ikonen återger inte någon historisk situation utan vill skildra Kyrkan. Lärjungarna sitter i halvcirkel för att visa på gemenskapen, perspektivet är omvänt så att de som sitter längre in i bilden är större än de närmaste. På den tomma stolen i mitten finns Jesus Kristus osynlig ibland dem. Halvcirkeln ovanför visar på den helige Andens kraft som kommer ner. Gestalten längst ner i bild är en kung som företräder hela världen som genom evangeliet får träda ut ur mörkret.

På ikonen nedanför ser vi hur Anden kommer ner i form av eldslågor över apostlarna. Som du ser är Maria också där bland dem, utifrån evangelierna verkar det som att hon var det. Här skildras hon som den främste av dem på hedersplatsen.

Kanske är det nya testamentet som ligger på det lilla bordet, det som också är inspirerat av den Helige Ande.

Maria i lärjungarnas mitt