• Vandra Vägen
  • Kyrka utan väggar! Att leva under öppen himmel

Kyrka utan väggar! Att leva under öppen himmel

Lilla Bjurums kyrkoruin ligger på en fin liten kulle

På kristi himmelsfärds dag hade Götene församling gökotta med friluftsgudstjänst vid Lilla Bjurums kyrkoruin. Det är en mycket vacker plats. Den är också talande vad gäller Kyrkans situation i världen såhär i pingsttid.

Inget tak, inte mycket till väggar

Kyrkan är mycket liten och numera finns bara en dryg meter av väggarna kvar. För mig är det en påminnelse om att vi som kyrka är kallade att leva som gränsöverskridare. Vi har inte rätt att sluta oss inom oss själva. Det sägs också att där man har ett tydligt centrum, blicken mot altaret, då blir inte gränserna lika intressanta. Kanske är det så?

Himmelsfärden och pingsten säger oss att Jesus är närvarande överallt. Vi lever alltid i hans närvaro.

Inte mycket större än såhär!
Tänk vad mycket längre våren kommit sedan de här bilderna togs! Åk gärna till kyrkoruinen om du bor i trakten. Den är mycket fin. Dessutom finns den heliga Torstens källa en liten bit från kyrkruinen. Mer om den en annan gång.