Pilgrim i kyrkorummet

Inte nog med att pilgrimer vandrar på dammiga och leriga vägar utomhus. Det är faktiskt så att vi gör det i kyrkorummet också! De flesta kyrkor i vårt land är byggda med vägen som förebild (undantaget är ett fåtal rundkyrkor).
Tydligast ser man det i kyrkans riktning. Så gott som alla kyrkor är byggda med altaret åt öster, den riktning som solen stiger i om morgonen. Det är på det sättet det håll som framtiden kommer ifrån, tänk bara på hur det funkar med tidszoner och allt, de nya dygnen rullar in om och om igen österifrån. Eftersom öster är framtidens riktning är det också den riktning som påminner om Jesu seger som en dag ska bli synlig i allt. Jesus är som den stigande solen. Vår framtid och vårt hopp.
Så här ser det ut i Ledsjö kyrka utanför Götene:
Ledsjö kyrka, vägen syns i mitten och ett trappsteg leder upp till altaret där vi ser Kristus trona

Altaret är symboliskt sett närmast öster och alltså lite närmare himlen/Guds framtid. Det blir extra tydligt genom att det ofta (som på bilden) är ett litet trappsteg upp till koret.

Som vi också ser har kyrkan en mittgång, där ser vi Vägen igen. När vi kommer in i kyrkan påminns vi om att vi är på vandring mot Guds framtid. För en stund blir den mer verklig för oss och vi påminns om vårt mål. Vi får höra evangeliet och ta emot nattvarden som färdkost. Sedan fortsätter vi ut igen i vardagens oglamorösa vandring.

Han som är Vägen

På medeltiden hängde alltid ett triumfkrucifix mellan långskeppet och koret (där framme i kyrkan), så också i Ledsjö kyrka. Det påminner om att vägen till Gud går genom Kristus, det är genom att se på honom som vi lär oss vem Gud är och lär oss ha tillit till honom. Han är Vägen, som han själv uttrycker det.

Även Skara domkyrka är byggd efter samma princip. Här blir vägen fram så mycket längre. I värsta fall sätter man sig på sista raden och då ser målet så väldigt fjärran ut. Det vore kanske egentligen bättre att ha som vana att sitta så nära som möjligt och påminna sig om att Gud faktiskt aldrig är långt borta från någon enda av oss?
Vägen fram i Skara domkyrka