Fotoblogg från Kållands Åsaka kyrka

Smal passage fram till koret
Det händer att Vandra Vägen förvandlas till fotoblogg, till exempel när jag varit i en gammal fin kyrka. I söndags ledde jag högmässan i Kållands Åsaka kyrka utanför Lidköping. Mycket vacker och med fin akustik. Och väldigt fint att möta gudstjänstfirarna där.
Framtill i kyrkan

Högst där framme över altaruppsatsen kan man se Jesus med jorden i sin hand. Det är den uppståndne som har fullbordat sitt verk och räddat världen.

På predikstolen fanns det ovanligt vackert målade och skurna figurer, och dessutom lite ovanligt urval. Här ser vi Paulus, tror jag, med svärd och bok.
Paulus
Också Mose var där, med stentavlor och horn på huvudet.
Mose
Men rätt ovanligt att Moses bror Aron fick vara med, i gammaltestamentlig prästdräkt och med rökelsekar i händerna.
Aron

Kållands Åsaka kyrka har gamla vackra men slitna målningar i taket. Det här är ett motiv jag ändå kunde identifiera och som jag inte tror jag skrivit om än på Vandra Vägen. Det får dock bli i ett annat inlägg.

Har du varit i Kållands Åsaka? Skriv en kommentar!