När du gör som jag vill |
Henrik Fexeus är en intressant typ. Jag har tidigare skrivit här om hans bok ”öka din sociala kompetens på en timme” och nu har jag också läst hans bok ”När du gör som jag vill; en bok om påverkan”.
På ett sätt kan man säga att Fexeus jobbar med samma sak som jag försöker göra på den här bloggen. Han presenterar en mängd undersökningar och ger sammanställningar av kunskaper andra surt förvärvat och så gör han dem lättillgängliga för en större krets än de invigda.
”När du gör som jag vill” handlar om påverkan. Det är ett stort ämne förstås och boken spänner över en hel del. Att vi påverkar varandra är ju på ett sätt grunden för allt samspel mellan människor men boken koncentrerar sig på reklam och media. Det är väl också det område där det är viktigast för oss att vara på vår vakt och kanske genomskåda ett och annat knep.
Huvudgrejen, som jag uppfattar den, är konsten att plantera tankar och känslor i oss. Vi kommer inte att handla mot vår egen vilja. Frågan är istället hur man kan få andra att vilja det man vill att de ska vilja…
Något som går igen i boken är att den som lyckas sätta agendan och definiera situationen har vunnit otroligt mycket. Det kan ske till exempel genom att hinna sätta etikett på någon/något (den vi fått höra är rasist kommer vi inte vänta mycket gott från) eller på en mängd andra sätt.
Ett ord att lägga på minnet är ”priming” – att se till att den man vill påverka är positivt disponerad och vid god sinnesstämning, den som är glad och trivs är också mer positiv till produkter/människor han eller hon möter.
Ett annat kapitel handlar om färger, former och förpackningar och vilka behov det egentligen är vi försöker tillfredsställa genom att handla. Även hur man står emot avhandlas, bra grejer! Det är också bra att vara vaken för hur vi styrs att uppskatta saker/tycka illa om dem genom jämförelse, återgäldning och tillgänglighet. För att inte tala om ren och skär auktoritet. Eller att få folk att förbinda sig på olika sätt.
En grundläggande sanning man kan meditera länge över är att vi tenderar att tycka om det vi känner igen, det är därför vi kommer få se så många stora affisher med politikers ansikten när valet närmar sig.
Några kapitel ger också svar på sånt man hört mycket om. Kan man bli hypnotiserad till sånt man inte vill? Vad är hypnos? Är det sant om baklängesbudskap på hårdrocksskivor och subliminal påverkan?
Läs boken. Det är lite omtumlande ibland det han skriver men det hänger ihop med så mycket i vår mänskliga erfarenhet att det inte bara blir reklamteknik av boken. Det blir en stunds utforskande av hur vi människor fungerar.
Lämna ett svar