Tänk mer, inte mindre

Ibland får man intrycket att kristen tro är antiintellektuell. Det är bara att acceptera vad prästen säger och inte ifrågasätta. Så har det förstås varit i det förflutna också men inte var det bättre då. Vi har fått huvudet för att tänka med och trosfrågor är inget undantag.
Jesus uppmuntrar sina åhörare att tänka. Att titta på liljorna på fältet och annat och sedan dra slutsatser av vad de ser. Hela grejen med liknelser är väl att vi ska tänka själva, engagera oss?
Jag vill i sammanhanget tipsa om den här undersökningen bland unga ateister om vad det var som fick dem att ta avstånd från kristen tro. Ofta var det ytligheten och bristen på intellektuell spänst i församlingarna. Det berodde också ofta på att de andra kristna inte verkade ta sin tro på allvar. Något att fundera vidare på.