Det är FÅ som slutar gå i kyrkan

Förr var det fler.

Det finns förstås en och annan som slutar gå i kyrkan eller går ur kyrkan och lämnar den kristna tron. Jag tror ändå inte att de märks värst mycket i statistiken. Det som dominerar där är generationsväxlingen.

Frågar man medelsvensson visar det sig snabbt att han eller hon aldrig slutat gå i kyrkan. De har aldrig slutat, för de har aldrig börjat. Kanske minns de att deras farmor eller mamma brukade gå i kyrkan men själva har de helt enkelt inte haft med sig den vanan av gudstjänstfirande.

När det gäller de krympande medlemssiffrorna för svenska kyrkan är det samma sak. Gamla medlemmar dör och färre döps. Det är huvudanledningen till utvecklingen. En och annan går ur också men det är en liten rännil, inte en strömfåra.

Spelar det här någon roll? Jo, för det innebär att bilden blir en annan. Svenska folket består inte av folk som tagit avstånd från kristen tro. Det består av folk som haft allt mindre kontakt med den och vet allt mindre om den. Bland konfirmander idag finns inte ens fördomarna om kristen tro kvar.

Det är utmanande men inte hopplöst som det skulle kännas annars.

6 svar till ”Det är FÅ som slutar gå i kyrkan”

1. Profilbild för Anonymous
    Anonymous

Jag är en av dem som gått ur, inte på grund av att jag tappat tron, utan bara valt att tillhöra en annan kyrka. Så siffror säjer ju som sagt inte allt;)

2. Profilbild för Piedra

Jag har alltid varit medlem i Svenska Kyrkan, men det är först nu som jag börjat gå mer och mer i kyrkan.

3. Profilbild för kyrksyster

För 20 år sen fanns det ju en trogen kärna av gudstjänstbesökare. Dom man alltid kunde lita på skulle komma på allt man anordnade. Så är det ju inte idag. Inte ens i den lilla avkrok där jag verkar. En bygd känd för sin kyrklighet. Kärnan finns inte längre. Att rekrytera kyrkvärdar är övermäktigt.För många har Svenska kyrkan blivit en sekt i nivå med Jehovas Vittnen.

4. Profilbild för Simon

Och Jehovas vittnen lyckas väl få nya medlemmar…?

5. Profilbild för Anonymous
    Anonymous

Ur Nyckeln till svenska kyrkan: Sedan 1995 har ”1,4 miljoner medlemmar avlidit och770 000 personer begärt utträde ur Svenska kyrkan. Totalt haralltså kyrkan förlorat en bit över 2 miljoner medlemmar på dettasätt. Samtidigt har 1,1 miljoner nya medlemmar tillkommit genomdop och ca 100 000 genom aktiva inträden”660 000 färre medlemmar genom uttäde/inträde.300 000 färre medlemmar genom generationsväxling, såvitt jag kan utläsa.Vilken av dessa är då huvudanledningen till minskande medlemssiffror?Vilken är nu rännilen?

Roligt att du hittat till bloggen!Tack för att du styr upp statistiken. Det stämmer förstås att medlemmar som dör ersätts av ny som döps in i kyrkan. 660 000 är knappast en rännil, även om det som jag förstått det är betydligt färre än kyrkokansliet befarat. På snart 20 år är det en rätt låg takt ändå.Jag inser att jag uttryckt mig slarvigt på flera sätt. Huvudsyftet var att skriva om minskningen av gudstjänstfirare, inte medlemmar. I Svenska Kyrkan får man ofta röra sig med flera kyrkobegrepp samtidigt vilket är rörigt.Jag skäms också lite för att jag slarvat och satt likhetstecken mellan Kyrkan=svenska kyrkan, det är illa ur ekumenisk synvinkel och okamratligt mot syskonen i frikyrkorna. Är det förresten inte så att rätt många av de som lämnat SvK är också är medlem i frikyrka och lämnat pga att möjligheten kom att låta kyrkoavgiften tillfalla annat samfund, eller för att man tog avstånd från utvecklingen i SvK? Om det är så innebär det varken att de lämnat tron eller slutat fira gudstjänst.