Skagagården är en mycket fin plats

Titta noga så ser du konfirmander och Billy Joelsson
Såhär i semestertiden blir det en hel del kyrkturistande och fotobloggande på bloggen. En plats vi gärna besöker är Skagagården i Tiveden. Här har jag varit konfirmandledare tre somrar, hit gick min första ensamvandring, här har jag och Jenny haft vår bröllopsfest. En mycket viktig plats för mig och familjen alltså. Titta på http://www.skagagarden.com, där kan du läsa mer, även om det finfina konfalägret som jag verkligen vill rekommendera. 4 goda sommarveckor för ditt barn.

Skaga har också en unik medeltida stavkyrka byggd 2001. Den förra brann och den förrförra var förfallen. Som kultplats är dock Skaga väldigt gammal och går tillbaka till hednisk tid.

Formen på kyrkan liknar intressant nog Götene kyrka i så stor utsträckning att man kan misstänka att Götene stenkyrka ersatt (en bit i taget) en ännu äldre stavkyrka.
Krucifixet är gjort av Eva Spångberg och föreställer Kristus som kung, med famnen öppnad till välkomnande!

3 svar till ”Skagagården är en mycket fin plats”

1. Profilbild för kyrksyster

Är jag nu helt ute och cyklar eller stämmer det att det funnits en diakonisskommunitet på Skaga?

1. Profilbild för Simon
      Simon

Vi tar hela historien i komprimerad form:1. Vikingahövdingen Ramunder är kung över byn. Han är rik efter flera härjningståg och har guld och trälar i mängd. Han är också känd för att vara en elak sälle. Han får en dotter som är för svag för att överleva, så hon sätts ut i skogen. En av gårdens hundar bär tillbaka henne, så familjen tar hand om henne i alla fall, och hon får namnet Skaga.2. Skaga växer upp. En av trälarna som Ramunder rekvirerat på härjningståg är en munk som informerar Skaga om den kristna tron. Skaga blir kristen och låter döpa sig i hemlighet.3. Ramunder dör och Skaga ärver hela klabbet. (Jag funderar på om det inte egentligen kan ha varit så att Skaga var första barnet, och hon egentligen sattes ut i skogen för att Ramunder ville ha en son som äldsta barn.)4. Eftersom Ramunder är så ondsint så litar ingen på att han inte ska börja spöka när han är död. Därför knäcker man knäskålarna på hans kropp, samt bygger en kristen kyrkan ovanpå hans grav. Hela byn blev givetvis kristen när Skaga tog över. Kyrkan kallas Skaga stavkyrka.5. Några hundra år går. Digerdöden kommer till Tiveden. Alla dör och ingen sköter om kyrkan längre.6. Några hundra år går. Tiveden återbefolkas. Två jägare utför skyddsjakt på en björn, som de följer efter in i en grotta. Björnen visar sig och skrämmer skjortan av jägarna. Jägarna kastar sina stickspjut mot björnen och flyr. Spjuten missar björnen men sätter sig i grottväggen. Grottan visar sig (rimligen efter att man efter många om och men lyckats nedgöra/jaga bort björnen) vara en gammal stavkyrka.7. Kyrkan tas i bruk igen. 8. Församlingsborna ägnar sig åt ”kreativ ekumenik” där de mixar kristendom, asatro och naturreligion. ”Synkretism” tycker biskopen i Skara. Att detta drar in en hel del pengar (som biskopen aldrig får se) via offerkällan nedanför kyrkan är inte direkt någon förmildrande omständighet. Biskopen beordrar att kyrkan ska rivas.9. Efter några försök som misslyckas pga. ömson övernaturliga, ömsom politiska, ingripanden (Per Tahm, vi älskar dig!) så rivs kyrkan trots allt 1825. Virket säljs på auktion och går åt som smör, eftersom timmer som suttit i en kyrka skyddar mot skrômt.10. Den tomma kyrkbacken används för friluftsgudstjänster. Församlingen sätter upp en minnessten 1919.11. Biskop Sven Danell har sommarställe på Skaga och tycker det är tråkigt att det inte finns en kyrka där.12. Danell med flera driver igenom anläggandet av Skagagården under 50-talet. Stavkyrkan ritas och byggs. Tre hus som Sätra bruk inte behöver längre plockas isär och flyttas till Skaga. En kommunitet bestående av tre diakonissor flyttar in och tar ansvaret som föreståndare för gården.13. Konfirmationsläger ordnas varje sommar.14. Diakonissekommuniteten ersätts av en husmor.15. Två konfirmationsläger ordnas varje sommar, det ena med integrering av konfirmander med neuropsykiatriska funktionshinder (eller utvecklingsstörda, som det hette på den tiden).16. Från sommaren 1994 är det återigen bara ett konfirmationsläger per sommar, men nu med friluftsinriktning.17. Nyårsnatten 1999-2000 brinner stavkyrkan ner till grunden. Tydligen hade ingen tänkt på att milleniesäkra den.18. I väntan på ny kyrka använder församlingen en stor tältkåta för gudstjänster på Skaga. En gästande präst från Töreboda skriver ”Mässa för kåta”.19. De gamla kyrkritningarna letas upp och förbättras. Pengar samlas in. Ny kyrka byggs. Invigs 2001.20. Pastoratsreglering drabbar Undenäs församling, som äger gården, och Undenäs tillhör plötsligt Karlsborgs pastorat. Det nya pastoratet granskar alla anställningar för att se var man kan spara pengar. Upptäcker att Skagagårdens ”husmor” även har hand om arbetsledning och ekonomi (inte husmorsuppgifter). Hon uppgraderas till ”föreståndare” och får löneförhöjning.21. Livet går sin gilla gång. Konfirmationsläger, andra läger, bröllop, fester, julbord, fika, gudstjänster, tårtbufféer och annat avlöser varandra. Vi kanske ses på Skaga?

2. Profilbild för Simon
    Simon

Jo, förresten: Två begravningar har faktiskt ägt rum i stavkyrkan. Jag har ingen aning om hur man lyckas få in en kista där.