Varför är ett ankare symbol för hoppet?

Ankare i Västerås domkyrka

Att ankaret är en symbol för hoppet vet de flesta. Ofta ser man det tillsammans med ett hjärta för kärleken och ett kors för tron. De symbolerna fattar vi ganska lätt tror jag (när vi väl bestämt oss för att hjärtat har med kärlek att göra vilket säkert var nytt någon gång det också). Frågan är varför det är ett ankare för hopp?

Till det kommer att många har en rätt diffus uppfattning om vad hopp är för något. Handlar det om att i blindo och mot bättre vetande hoppas att något ska ske? Är det detsamma som att tänka positivt och alltid vänta sig det bästa?

Paulus skriver att vi ska påminna oss om vårt hopp. Hoppet är något det finns grund för, det kristna hoppet är nämligen grundat på Guds löften till oss. Eftersom Gud är den han är kommer hans löften förr eller senare att uppfyllas, han kan åstadkomma det.
Ett ankare ger en förankring och en fast punkt nere i vattendjupen. Vi kan inte se en men vi kan ändå lita på att den håller. Det är därför ankaret är hoppets symbol, vi har en trygg punkt att hänga fast vid när det stormar. Den punkten finns precis som med ankaret någonstans där vi inte kan se den; i framtiden.
En fråga som då blir aktuell är: vad är det egentligen för löften vi fått från Gud och som vi ska lita på håller? Ingen av oss är lovade ett problemfritt liv eller något sådant. Världen är ju ännu märkt av synden.
Det vi är lovade är att Jesus är med oss alla dagar till tidens slut. Att han har besegrat all ondska och död och att det ska komma en dag då de inte kan plåga oss mer. Vi är lovade att Gud trots allt är den som har makten och att han inte är långt från någon av oss.
När det stormar får vi hålla oss hårt fast i ankarkättingen och be om hjälp att hålla ut och lita på att det som är tufft nu trots allt inte har sista ordet. Det har Gud.