Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Syndafallet enligt Lasse Berg

Babels torn enligt Dorée

Jag har tidigare skrivit om Lasse Bergs bok ”Gryning över Kalahari” och om människans ursprung. Jag skrev också om det förlorade paradiset sett med arkeologiska ögon och hur jägar och samlartillvaron på många sätt var en fredlig, hälsosam och god tillvaro efter vad man kan se i efterhand.

Idag kommer fortsättningen. Kan man säga något liknande om det bibeln kallar ”syndafallet”? I första mosebok går det utför med mänskligheten när Adam och Eva äter frukten från kunskapens träd. Sedan ökar våldet och lidandet i världen snabbt. Vad säger arkeologerna?

Det är egentligen ganska märkligt att jägar och samlarlivet byttes i bofast bondeliv över i stort sett hela jorden. Det innebar nämligen en kraftigt ökad mängd arbete varje dag samtidigt som den föda det gav var mindre varierad. Tillsammans gav det ökad ohälsa, fler sjukdomar och utslitna kroppar. Det är något av en gåta att det över huvud taget skedde ett sådant skifte. Det medförde visserligen också att det finns rum för betydligt fler människor på jorden. Man räknar med att jägare och samlare behöver så mycket yta att röra sig på att det bara skulle rymmas 8 miljoner på vår planet. Å andra sidan var det en väldigt stabil kultur, vilket man inte kan säga om vår skövlande rovdrift på planeten.

Det var dessutom så att i takt med att antalet ägodelar och områden att försvara ökade så blev den mänskliga tillvaron mer våldsam. Krigen i verklig mening gjorde sitt intåg i mänsklighetens historia.

Lasse Berg skriver att en möjlig förklaring kan ha varit att utvecklingen började med att religiösa specialister blev bofasta på olika heliga platser där det fanns gott om vildsäd. Sedan utnyttjade de sin specialistposition för att få makt över andra.

Det är tråkigt men inte alls orimligt att det var religionen som var början till destruktiv maktutövning människor emellan, i varje fall är det ju vanligt att makt missbrukas.

I Berättelsen om Adam och Eva är det just önskan om att få makt och kunskap som medel mot andra som lockar våra första anfäder i fördärvet. Sedan följer Kains mord på Abel av avundsjuka (en konflikt mellan jordbrukare och nomader med boskap?) och sedan den kanske mest talande berättelsen. Den om Babels torn.

Människorna i Babel byggde sig ett torn mot himlen för att bli som gudar och göra sig ett stort namn. Av beskrivningen att döma var det en Ziggurat de byggde, en pyramid med tempel på toppen. En upphöjd position som Guds språkrör och med stor makt över andra. De ville ta Guds plats. Lägg märke till att det är ganska exakt vad Lasse Berg skrev om med den religiösa elitens maktutövning över bofasta människor!

Ett ord av tröst från Bibelns slut kan vara på sin plats. När Gud skapar människorna sätter han dem i en trädgård, naturen. I Bibelns slut är det en stad, det nya Jerusalem, som är det nya paradiset. På något sätt, antyds det, kommer Gud att ta tillvara allt den mänskliga kulturen lyckats uppfinna och återlösa också kulturen!

Kommentarer

Ett svar till ”Syndafallet enligt Lasse Berg”

  1. Profilbild för Urban

    Det här är intressant på många sätt. Jag har i någon fundering kring arkeologin och syndafallet tänkt att det kunde varit den första förfadern som åt kött som var avfällingen.Enligt Berg är det alltså tvärtom! Om man nu förtjust ska lyfta upp alla saker som stämmer (man kan ju alltid diskutera om man ska göra så eller tvärtom) kan man ju även konstatera att bibeln (och traditionen) sätter ett tydligt samband mellan syndafallet och att det är dags att börja arbeta i sitt anletes svett. Det finns bilder (här i socknen tex) där herren ger dem jordbruksredskap. U.J.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.