• Vandra Vägen
  • På besök på pilgrimscentrum i Skara domkyrka

På besök på pilgrimscentrum i Skara domkyrka

skara domkyrka
Skara domkyrka
Många vet att det finns ett pilgrimscentrum i Vadstena. Jag rekommenderar verkligen ett besök där, alldeles intill klosterkyrkan. Vad färre vet är att det också finns ett pilgrimscentrum i Skara.
Tidigare har det varit placerat i ett hus intill men nu finns det i själva domkyrkan (dit ju alla passerande pilgrimer ändå kommer).
pilgrimscentrum i Skara
Välkommen till pilgrimscentrum
Vad händer då vid pilgrimscentrum?
Man kan övernatta billigt och med frukost i Nikolaigården intill, delta i andakter morgon (9), middag (12) och eftermiddag (16). Vissa dagar firas morgonmässa. Pilgrimscentrum ordnar korta vandringar inne i Skara och vandringar där man åker iväg på museijärnvägen och går tillbaka till Skara under dagen. Man kan också hitta kartor och vandringsguider.

Man kan också få en kopp kaffe och byta några ord med någon på plats. Här ser vi Linnéa som arbetar på pilgrimscentrum under sommaren.

Läs mer om pilgrimslivet i skaraborg på:

Har du varit på pilgrimscentrum i Skara? Vadstena? Annat ställe? Skriv!