Fullsmockad gudstjänst i Ulricehamn

Fullsatt kyrka!
I dagens bloggpost vill jag ge en motvikt till rådande uppfattning att gudstjänsten är i kris överallt. Det finns också kyrkor som fler och fler söker sig till.
Igår firade vi gudstjänst i Ulricehamns kyrka tillsammans med hundratals andra. I Gudstjänsten avskedspredikade Carl Sjögren som varit Ulricehamns kyrkoherde ett tjugotal år men nu ska bli domprost i Skara. Kyrkan var fullsatt när vi kom dit en kvart före 10. Vi fick plats längst uppe på läktaren och luften började snart ta slut. En stund fick vi sitta och hämta andan i partytältet med storbildsskärm (!) utanför istället.

En stor kör och skickliga musiker och solister bidrog med helt fantastiskt musik. I Gudstjänsten fanns olika musikstilar, olika åldrar och människor med olika uppgifter sida vid sida. Väldigt fint att se! Nu var ju detta en specialgudstjänst men även vanliga söndagar är gudstjänsterna i Ulricehamn livaktiga. Gudstjänstgrupper engagerar många i olika gudstjänstuppgifter.

Gudstjänst på storbild i tältet intill!

Glada människor utanför. Efteråt bjöds på kyrklunch och tårta i församlingshemmet.
Jag tycker alltid det är en stor glädje att fira gudstjänst ihop med så många andra. Och det kan vara en tröstande tanke att även om det kanske är glest i bänkarna hemmavid så är det många som böjer knä vid samma altarrund på andra platser i vårt land. Och även om allt färre firar gudstjänst i Sverige så växer kristi världsvida kyrka globalt sett. Vi är inte få utan många!