Fotobloggpost från Vättlösa kyrka

Kyrktak i aftonljus
Tidigare under sommaren har jag fotobloggat från olika kyrkor jag besökt. Den här gången blir det från hemmaplan; Vättlösa kyrka i Götene församling. Här finns det gott om gamla kyrkor på nära håll. Götenes och Kinne-Vedums kyrka brukar få mer uppmärksamhet eftersom de har mer av medeltiden bevarade i sig men Vättlösa är också fin!
Kyrktupp i dito

En takryttare mitt på taket. Med en tupp. Jag har ju lovat att blogga om kyrktuppen men det verkar dra ut på tiden…

Gamla prästgården/hembygsmuseet i Vättlösa

En gamla tiders tjänstebostad! Här har föregångarna på min egen tjänst (som jag förstått det kommer min komministratur från den som tidigare fanns i Vättlösa) bott, haft roligt, lidit, lett gudstjänst.

Vackert ljus
Medeltida takvalv
Målningarna är betydligt yngre men valven är gamla! Och änglarna är vackra!

Ängel

Som denna märkliga ängel! Med många vingar att både täcka kroppen med och flyga med i sin eviga lovsång till den levande Guden.

En till ängel

Annan ängel, detalj fram mot koret.

Vättlösa kyrka interiören

Till slut, en pelikan! Stefan Nordlander har gästbloggat och skrivit om Jesus som Pelikan. Läs det! Det här är en av de finaste kyrkpelikaner jag sett!

PELIKAN!