Har himlen skänkt oss alibi?

Den här sången från ”hajen som visste för mycket” med galenskaparna och after shave såg jag redan som barn men den dök upp igen i mina tankar nyligen. Det är en rolig sång, det tyckte jag förr också. Men nu fattar jag ju mera och skrattet stannar lite grann i halsen när jag nu är präst och representant för kristen tro.
I filmen är det en affärsman som har den ”svåra religiösa sekten” som alibi för att också kunna verka som skoningslös affärsman. Kanske är det samma med en del av oss, att religionen får hjälpa oss hålla samvetet i schack så vi kan fortsätta på våra dåliga vägar?
”Så vi kan blunda och gömma huvudet i sand”, en anspelning på strutsens påstådda vana att gömma sig istället för att ta itu med det den borde. I filmen gestaltas det med en slags sanddopfunt. I värsta fall är det så vi gör också? Vi gömmer oss i en egen liten religiös sidovärld?
Titta gärna på filmen och skriv sedan en rad om vad du tänker utifrån den!