Götene kyrkas väggar predikar

Jesus blir förhörd och gisslad, från koret i Götene kyrka. Mannen som tvättar händerna är Pilatus. Tidiga serieteckningar!
Jag har nu fått en sak som jag länge trott bekräftad och vill dela den med dig här. I Götene kyrka finns en mängd vackra medeltida målningar i koret (längst fram i kyrkan). Där ser man, som på den här bilden ovan, Jesus och allt som hände under hans sista vecka i Jerusalem fram mot korsfästelsen. Mycket livfulla bilder är det! Men lägg nu märke till…
Också Jesus? Nej, det är ju Gud Fadern som skapar en fisk!

…det här. Det är från valvbågen fram emot koret där man ser de olika dagarna i skapelseberättelsen. Gud skapar fiskarna enligt vad det ser ut som. Men det konstiga är att Gud Fadern ser precis likadan som Jesus på väg mot korset (förutom kappan)! Till och med korsglorian är med!

Jag har konsulterat expertis och fått veta följande från Sven-Erik Pernler:

Att på 1400-talet återge Gud Fader med Sonens drag var ingalunda ovanligt. I Ärentuna kyrka, Uppland, har man t.o.m förstärkt detta genom att under Skaparen i skapelsescenerna tillfoga inskriften ”Ihesus”.

Varför gjorde man då så? Man kan istället fråga -hur skulle man annars kunna avbilda Fadern? Enligt den kristna tron är det genom Jesus Kristus som  vi lär oss hurdan Gud är. Den som har sett mig har sett Fadern, säger Jesus själv i Johannesevangeliet.

Nådastol i Götene kyrka!

Det hela sätts på sin spets i den så kallade ”nådastolsbilden” där vi ser hela treenigheten avbildad fram på korväggen över altaret. Fadern sträcker fram Sonen på korset som gåva åt mänskligheten men han ser själv likadan ut! Det är Gud som ger sig själv åt människorna! Anden ser vi som en duva över korset.

Poängen är för mig att om jag undrar hurdan Gud är så är det Jesus jag ska undersöka vidare. Gud är som Jesus. Han är inte fjärran och distanserad och ser med ogillande på oss, nej, Gud är engagerad och kommer till oss för att dela våra liv och bära våra bördor. Gud är den fullkomliga kärleken som ger av sig själv åt oss. Det behöver vi försöka ta till oss om och om igen!